05. 20 tm 22 September van Holbrook via Little Painted Desert / Coal Mine Canyon naar Grand Canyon

25 april 2021 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Vanuit Holbrook nemen we de toeristische route naar de Grand Canyon. Op Highway 40 nemen we de State Route 87 naar het noorden. Na ongeveer 13 mijl aan de linkerkant een korte zijweg, die uitkomt bij het kleine Little Painted Desert County Park.De afslag wordt duidelijk aangegeven. Little Painted Desert County Park wordt beheerd door de Navajo Indianen, en het is gratis toegankelijk. Vanaf de parkeerplaats heb je een overweldigend mooi zicht op een van de meest fotogenieke groepen badlands van de Painted Desert; de heuvels hebben allerlei prachtige tinten dieprood, paars, donkergrijs, lichtgrijs en geel. We hebben onze stoeltjes buiten gezet en een hele tijd van al dit moois genoten. Er kwam een hele donkere lucht aan, bij ons geen regen maar wel een mooie regenboog. Prachtig die donkere wolken boven de badlands. Wat een heerlijk begin van de dag!

Little Painted DesertLittle Painted DesertLittle Painted Desert

Little Painted Desert

We volgen SR 87 verder naar het noorden en slaan af naar SR 264 met als doel de Coal Mine Canyon. Het laatste stukje naar de canyon is een onverharde weg, maar dat is prima te doen.  De canyon staat vol met grillig gevormde hoodoos en rotspilaren. Wat Coal Mine Canyon zo speciaal maakt, dan zijn de kleuren: de heldere rode, bruine, witte, grijze en zelfs blauwe tinten zorgen voor een geweldig schouwspel. Helemaal bovenin de canyon vind je ook een gitzwarte laag, dat is de koollaag waaraan de canyon haar naam te danken heeft. Er staan wat picknick bankjes en daar hebben we eerst maar eens onze lunch gegeten. Wat een super mooi lunchplekje!

Coal Mine Canyon bij Tuba CityCoal Mine Canyon bij Tuba CityCoal Mine Canyon bij Tuba CityCoal Mine Canyon bij Tuba City

Vlak bij Tuba Citya, ook aan SR 264, ligt Dinosaur Tracks. Een onooglijk bord aan de kant van de weg en een paar kleine stalletjes van Navajo's met een primitieve parkeerplaats. Geen bussen, slechts enkele auto's en een Indianenfamilie die geen entree vraagt, maar je een mooie tour over het land geeft. Grote en kleine tracks. Versteende eieren, een versteend geraamte. Soms een beetje fantasie gebruiken, maar wel heel leuk.

Dinosaur Track Tuba CityDinosaur Track Tuba City

Dinosaur Track Tuba City

We rijden het park via de East Entrance binnen en kunnen hier al bij een paar uitzichtpunten stoppen.

In de Grand Canyon hebben we een volle dag. We nemen de shuttle bus naar het eindpunt en wandelen via de rimtrail weer terug. Een heerlijke, relaxte manier om de Grand Canyon te bekijken en op je in te laten werken. Uiteraard op een mooi plekje ruim de tijd genomen om onze meegebrachte lunch op te eten. We gaan maar zelden in een restaurant lunchen, dit is zoveel mooier. De meeste mensen nemen de bus en stappen bij de uitzichtpunten uit, als je wandelt kom je niet zoveel mensen tegen.

Grand CanyonGrand CanyonGrand CanyonGrand CanyonGrand Canyon

Overnachting: Grand Canyon Squire Inn ( 24 graden ) 2 nachten