Dag 15 donderdag 21 maart Joshua Tree NP

21 maart 2019 - Joshua Tree National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag gaan we het park verkennen.De 26 mijl lange Park Boulevard doorkruist het noordwestelijk deel van het park, van het West Entrance Station naar het North Entrance Station. Deze route met zijn zijwegen en ( korte ) wandelingen is het doel van vandaag.

Het park werd ingesteld ter bescherming van de Joshua Tree. Dat is, anders dan de naam doet vermoeden, geen boom maar een grote plant, die behoort tot de familie van de Yucca's. De grillig gevormde Joshua Tree is een van de meest karakteristieke planten  in de Mohave Desert. De grootste exemplaren zijn ongeveer 12 meter hoog, en zijn naar schatting ongeveer 900 jaar oud. De Joshua Tree vormt een erg belangrijke schakel in het ecosysteem van de woestijn, de plant biedt onderdak aan talrijke vogels, zoogdieren, insecten en hagedissen.

De naam The Joshua Tree is ook bekend door het album van U2 uit 1987.

De Joshua Tree bloeit in het voorjaar, van februari tot april, maar niet elk jaar. Zoals de meeste woestijnplanten hangt het af van regenval of de plant in een bepaald jaar zal bloeien. Ook nu hebben we dus weer geluk, de planten bloeien uitbundig.

Joshua Tree NPbloeiende Joshua Treebloeiende Joshua Treebloeiende Joshua Tree

Geen lange moeilijke wandelingen, maar omdat we op ons gemak rondkijken en foto's maken zijn we toch wel een aardig tijdje aan het wandelen.

Barker Dam in Joshua Tree NP

Het weer is nogal wisselvallig, de zon schijnt wel maar regelmatig een koude wind.

De laatste wandeling van vandaag , Fortynine Palms Oasis  begint aan de Canyon Road, eerst het park weer uit en dan Canyon Road , een zijweg van SR 62,  een paar mijl volgen. Het is een middelzware wandeling van 3 mijl / 5 km met een hoogteverschil van 100 meter. Fortynine Palms Oasis ligt midden in een enorm droog, dor gebied. Door een scheur in de rotsbodem wordt het grondwater omhoog geperst, en daardoor tref je hier een zeer weelderige plantengroei aan. Er staan hier veel grote palmbomen. Omdat je tijdens je wandeling vrijwel alleen maar kale rotsen ziet, is de tegenstelling enorm groot. De oase is maar een paar honderd meter lang, en is nergens breder dan 18 meter. De route gaat steeds bergop / bergaf door een schitterende ruige omgeving met ook nu weer prachtige bloemen. Tijdens de wandeling schijnt de zon uitbundig en krijgen we het steeds warmer maar aan het einde steekt de wind weer op en begint het zelfs heel iets te druppelen. Maar who cares, wij hebben genoten!

Twentynine Palm Oasis

Wandeling naar Twentynine Palm Oasis

Overnachting: Joshua Tree North BLM , kosten $ 0. Gereden 64 mijl / 102 km. Temperatuur min 06 max 16 deels bewolkt