Dag 17. Maandag 19 September van La Morra naar Turijn

19 september 2022 - Turijn, Italië

En dan is het weer tijd om verder te aan. Dit was tot nu toe de mooiste plek waar we zijn geweest. Zowel het appartement als de regio Piemonte, hier hadden we nog wel wat langer willen blijven. En 1 ding is zeker, hier komen we ooit wel eens terug. Misschien niet perse in dit appartement maar zeker we in dit gebied. Hoe dan ook, we moeten nu door.

Alba hebben we nog niet gezien, daar zijn mooie kerken die ik wel wil zien. Aan het Piazza Risorgimento plein de Duomo di San Lorenzo, met onder meer een schitterend sterrenplafond, fijn houtsnijwerk van de hand van Bernardino Fossati en een altaarstuk met San Lorenzo van Claudio Francesco Beaumont. Op de vloer is een archeologisch parcours gemaakt, met lijnen die aangeven waar in de Romeinse tijd een gebouw stond of waar in de late middeleeuwen het doopvont stond. Helaas staat de kerk in de steigers dus geen foto van de buitenkant.

Kerk in Alba

Rechts van de Duomo leidt de Via Coppa naar de San Domenico, dat tegenwoordig een expositieruimte is, maar waar je nog de restanten van schitterende fresco’s kunt bewonderen. En hier is het andersom wel een foto van de buitenkant maar niet binnen. Gesloten op maandag!

Kerk in Alba

We lopen nog wat rond maar blijkbaar is meer gesloten op maandag het is erg stil. Tijd voor koffie en dan kunnen we de auto ophalen die aan de lader staat. Op naar Turijn, dt is maar een uurtje rijden. Binnendoor cruisen over mooie wegen en door leuke dorpjes. Omdat we al om 14.00 uur kunnen inchecken gaan we rechtstreeks naar het hotel. Dit ligt in een buitenwijk van Turijn, de auto kan daar blijven staan en met de metro naar het centrum. Auto in de parkeergarage is maar € 8 per dag. Spulletjes naar de kamer, beetje opfrissen en naar de metro. Die ligt op een paar minuutjes lopen van het hotel en we kunnen met 1 lijn. Wel even weer kijken hoe het ook al weer gaat met de dagkaart en de poortjes door, het is een paar jaar geleden dat we met de metro zijn geweest. In ons kleine dorpje hebben we geen metro😊

Binnen een kwartier staan we in het historische centrum. Vandaag lopen we alleen wat rond, de sfeer van de stad proeven en morgen gaan we van alles bekijken. Turijn is een relaxte stad, prettige sfeer en zeker niet druk. Wel veel zwervers zoals in iedere grote stad. In het parkje vlak bij de metro liggen diverse dekens en mensen op banken.  Triest.

Parkje in Turijn

We wandelen rond, maken foto's van de pleinen

Piazza in TurijnPiazza in Turijn

De Ponte Vittorio Emanuel is een mooie brug met aan het eind de kerk. Vanaf de kerk een uitzicht over de stad.

Uitzicht over de PoUitzicht vanaf de kerk bij Ponte Vittorio Emanuele IUitzicht vanaf de kerk bij Ponte Vittorio Emanuele IUitzicht vanaf de kerk bij Ponte Vittorio Emanuele I

Aan de oever van de Po is een terrasje waar we heerlijk zitten

Wijntje aan de PoDe Po in Turijn

De Po in Turijn

Tijd om terug te gaan, onderweg een burger en frietjes bij McDonald's en later nog een ijsje. Tegen 19.30 uur zijn we weer in het hotel. Wat een leuke dag was het weer.  Opfrissen, een tijdje relaxen en dan gaan we in de bar van het hotel wat drinken. Een hotelkamer is niet zo gezellig als een appartement.

Overnachting Holiday Inn Turijn