Dag 19. Woensdag 21 September van Turijn naar Aosta via Fort Bard.

21 september 2022 - Aosta, Italië

Na het ontbijt de laatste spulletjes inpakken en we kunnen weer. Turijn is een mooie stad, een aanrader voor een korte Citytrip. Er zijn ook veel mooie ( dure) winkels daar hebben wij geen belangstelling voor. Maar als je van winkelen en dure merken houdt moet je zeker eens naar Turijn.

Wat zijn we toch een geluksvogels. Gisteren was het mooi weer, zonnetje en niet te warm. Perfect voor de stad. Vandaag is de lucht grauw, wordt het maar 17 graden en regent het.

Onderweg van Turijn naar Aosta regent het ook nog een tijdje, een saaie weg om te rijden. Maar ja het kan niet altijd feest zijn. Uiteindelijk wordt het beter en wordt het uitzicht mooier

Onderweg van Turijn naar AostaOnderweg van Turijn naar Aosta

We gaan we via Fort Bard. In het kleine, middeleeuwse plaatsje Bard ligt een fort bovenop de rotsen. Met glazen liften gaan we omhoog, je ziet nog net mijn voeten op de foto.

Ford Bard de glazen lift

en eenmaal op de top aangekomen heb je een geweldig uitzicht over het stadje.

Fort Bard

In het fort zijn ook tentoonstellingen en we nemen een kaartje wat recht geeft op 2 tentoonstellingen. De tentoonstelling over de gletsjers is wel indrukwekkend, met foto's en film wordt het verschil tussen 1890 en 2011 aangetoond. De bovenste foto is van 1890 de onderste van 2011. Dit zijn foto's van de film, niet zo helder maar het verschil is duidelijk te zien.

Tentoonstelling over de gletsjers dit is 1890Tentoonstelling over de gletsjers dit is 2011

De 2e tentoonstelling is over de gevangenis van het fort, dat is niet zo interessant. We wandelen weer naar beneden waar Ruud nog even op de foto gaat

Fort BardFort BardFort Bard

Inmiddels is het weer een stuk beter geworden, als we in Aosta aankomen schijnt de zon weer volop. Voordat we naar het appartement gaan weer boodschappen, vanavond koken we ( of eigenlijk Ruud ) weer zelf.  Het appartement ligt mooi en ziet er top uit zelfs weer met vaatwasser en wasmachine.

La Maison de Papagran in Aosta

Fijne plek om buiten te zitten

La Maison de Papagran in Aosta

De eigenaresse spreekt geen woord Engels, maar net als in het vorige appartement slagen we er toch in om elkaar te begrijpen. Buiten drinken we koffie in de zon, ondertussen gaat Ruud de auto opladen. Dat is 2 minuten lopen dus top. Nog een klein rondje door het dorp wandelen, eten en relaxen. De zon is onder dus te koud om buiten te zitten. Maar binnen is het ook gezellig

Overnachting La Maison de Papagran in Aosta

Van reisblog naar fotoboek