Dag 20. Donderdag 22 September Aosta- naar de Mont Blanc -

22 september 2022 - Aosta, Italië

Vanaf Courmayeur kun je met de Skyway Monte Bianco naar boven om de Punta Helbronner te bereiken.De kabelbaan omhoog draait ook nog 360 graden om zijn as, terwijl hij je naar boven brengt. Een kaartje is € 55 pp. In eerste instantie dacht Ruud dat we alleen aan de Franse kant omhoog konden, dan zou er nog € 60 voor de tunnel bijkomen. En dan wordt het wel heel duur! Maar gelukkig kunnen we er ook aan de Italiaanse kant op.

De rit ernaar toe is een uurtje. Onderweg al mooi uitzicht op de Mont Blanc.

Onderweg van Aosta zien we de Mont Blanc

Het is helemaal niet druk, we hoeven maar een kwartiertje te wachten. Om 11.00 uur gaan we met 2 verschillende cabines omhoog. Eerst tot het middenstation op 2.100 m en met de volgende tot ons eindpunt de Punta Helbronner op 3.466 m. Hier kunnen we tot 13.15 uur blijven, dan moeten we weer dalen tot het middenstation daar kunnen we blijven zolang we willen.

Mont Blanc

De warme vesten zijn de auto nog niet uit geweest ( nog niet nodig gehad) maar die moeten nu wel mee. Boven is de temperatuur net boven het vriespunt.

Mont Blanc

En oh wat zijn de weergoden goed voor ons! Het is helder en de zon schijnt volop. Dit is letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt van onze reis. De foto's en video's ( kijk onder tabblad video )  geven een idee hoe het is. Het uitzicht is echt adembenemend. We blijven maar rondkijken en foto's maken, krijgen er geen genoeg van.

Mont BlancMont BlancMont BlancMont BlancMont Blanc

Mont BlancMont Blanc

Mont BlancMont BlancMont BlancMont BlancMont BlancMont BlancMont Blanc

Mont Blanc

Uiteindelijk moeten we de cabine naar beneden nemen tot het middenstation. Hier is een botanische tuin op een hoogte van meer dan 2000 meter. Dezelfde plek die in de winter bedolven wordt onder meters sneeuw, verandert in de zomer in een kleurrijke tuin met tientallen soorten bloemen en planten die een natuurlijk kader vormen aan de voet van de Mont Blanc. Nu in de herfst zijn er niet veel kleuren meer maar nog steeds mooi om te zien.

Mont BlancMont BlancMont Blanc

Ook hier blijven we maar rondkijken en we gaan pas met de cabine van 14.30 uur naar beneden.

Het is echt prachtig en het geld dubbel en dwars waard. Ik ben heel blij dat we dit hebben gedaan.

Als we in de parkeergarage zijn kunnen we de auto niet terugvinden 🙈 Niet goed opgelet waar die stond was dus een verdieping hoger.......

Eenmaal weer terug in Aosta de allerlaatste boodschappen,  nog een tijdje lekker in de zon lezen en dan is het tijd om in te pakken. Morgen willen we rond 06.30 uur gaan rijden.

Overnachting La Maison de Papagran in Aosta

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Christine:
    22 september 2022
    De lucht kan inderdaad niet blauwer zijn! Mooi de bergen! Dank voor het mee mogen kijken op jullie reis. Lekker slapen en voor morgen een goede en veilige thuisreis!
  2. Ruud en Friedi:
    22 september 2022
    Dank je! En leuk dat je ons volgt op onze reizen.