Maandag 20 Maart. Timanfaya National Park

20 maart 2023 - Guatiza, Spanje

Na hetzelfde ochtend ritueel als gisteren gaan we rond 10.00 uur op pad naar Timanfaya National Park. Eerst nog een paar foto's van het uitzicht bij ons huis

Uitzicht vanaf ons terrasUitzicht vanaf ons terras

Timanfaya werd op 9 augustus 1974 uitgeroepen tot Nationaal Park. Het park beslaat een oppervlakte van ruim 51 vierkante kilometer en ligt in het zuidwesten van het eiland Lanzarote.
Het hele park is van vulkanische oorsprong. De meest recente vulkaanuitbarstingen vonden plaats in de 18e eeuw, tussen de jaren 1730 en 1736. Daarbij werden verschillende dorpen op het eiland verwoest, waaronder Timanfaya waarnaar het park is vernoemd. De laatste uitbarstingen waren in 1824. Door de geringe neerslag op Lanzarote heeft er sindsdien geen erosie plaatsgevonden en is dit gebied vrijwel hetzelfde gebleven als vlak na de uitbarstingen in de 18e eeuw.

Het National Park Timanfaya heeft meer dan twintig slapende vulkanen. De meest bekende vulkanen zijn La Montana de Fuego (Vuurberg)en Montana Rajada (Gebarste Berg). Er is nog steeds veel vulkanische activiteit, met plekken waar de temperatuur kan oplopen tot wel 100 tot 120 graden Celcius aan de oppervlakte, en meer dan 600 graden Celcius op een diepte van 13 meter.

We gaan eerst langs het bezoekerscentrum voor wat info en dan door naar het park. Vlak voor de ingang in vanuit onze kant een kleine file, maar vanaf de andere kant staan al heel wat auto's in de rij om af te slaan. Hier kan ik nog uitstappen voor wat foto's

TImanfaya National ParkVoor de ingang van TImanfaya National ParkTImanfaya National Park

Het is niet mogelijk om gewoon vrij rond te lopen langs de vulkanen, maar een bustocht door het Nationaal Park is in de toegangsprijs van € 12 pp inbegrepen. Deze route van ongeveer 14 kilometer staat bekend als "La Ruta de los Volcanes". Maar voordat het zover is moeten we eerst het park in en dat duurt ruim een uur! Als we boven zijn zien we de reden: er is een kleine parkeerplaats en er moeten eerst auto's weg voordat er weer een auto op kan. Het is wel strak geregeld. Als we geparkeerd hebben kunnen we meteen met de bus mee. Het is beslist het wachten waard, wat een mooi landschap. Ik heb foto's gemaakt maar dat moest door het raam van de bus. Helaas geen gelegenheid om uit te stappen en zelf foto's te maken.

TImanfaya National ParkTImanfaya National ParkTImanfaya National Park    TImanfaya National ParkTImanfaya National ParkTImanfaya National Park

Als we het park weer verlaten zoeken we een lunchplek, er is een parkeerplaats met bankjes dus prima. Hier kun je ook op een kameel die dan een rit door het park maakt. Nee laat maar niets voor ons.

Op de weg terug naar ons huis slaat Ruud een kustweg in naar Puerto Calero, dat is een goede beslissing! Mooie jachthaven, een boulevard met restaurants en bars, hier gaan we koffie drinken en eens even rondkijken. Leuke sfeer hier.

Jachthaven Puerto CaleroJachthaven Puerto CaleroJachthaven Puerto CaleroJachthaven Puerto Calero

Daarna weer boodschappen,  ook voor morgen, en tegen 17.00 uur zijn we terug.

Een lange maar mooie dag, ruim 20 graden en minder wind dan de afgelopen dagen. Ruud zorgt weer voor het eten en de rest van de avond relaxen, lezen en film kijken.