11. 14 oktober van Cortez via Valley of the Gods naar Bryce NP

16 april 2021 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

We staan op 6.00 uur op, vandaag weer een lange reisdag. Via Valley of the Gods en de Moki Dugway naar Natural Bridges NM. Daarna over de prachtige State Route 95 de weg door Capitol Reef NP met als eindbestemming voor vandaag Bryce NP.

Het landschap van de Valley of the Gods wordt gekenmerkt door grote, rode zandstenen rotsformaties in een uitgestrekt woestijnlandschap.  Er is een 27 kilometer lange onverharde weg door de vallei, deze is met een SUV  goed te rijden. Aan het begin staan wat campers, dit is wel een unieke plek om te overnachten!

Valley of the GodsValley of the GodsValley of the GodsValley of the Gods

Daarna via route 261 ( de Moki Dugway ) de weg  gaat steil omhoog, maar wat een prachtige route. Bovenaan stoppen we ( is net ruimte om de auto te parkeren ) een heel mooi uitzicht over Valley of the Gods

Route 261 Moki Dugway

De weg komt vlak bij Natural Bridges NM uit, hier hebben we nog een behoorlijke tijd doorgebracht.  Het is een van de oudste monumenten in de Verenigde Staten. In het park liggen drie natuurlijke bruggen die door zijtakken van de Colorado-rivier gevormd zijn. De grootste bezienswaardigheid is de Sipapu-brug: de op één na grootste natuurlijke brug ter wereld. Binnen de parkgrenzen bevinden zich ook de Armstrong Canyon en de White Canyon. Je kunt het park per auto bezoeken en de bruggen bezichtigen vanaf diverse uitkijkpunten. Voor sportievelingen is het ook mogelijk om de bruggen geheel te voet te ontdekken. Wij hebben ons beperkt tot de uitkijkpunten en een stukje richting de bruggen lopen.

Natural Bridges NMNatural Bridges NMNatural Bridges NMNatural Bridges NM

Via State Route 95 gaan we  verder, we hadden gelezen dat dit de mooiste route van ZW Utah is, en dat is echt zo ! Iedere bocht is weer een mooi uitzicht, je weet niet waar je moet kijken. Genieten.

State Route 95State Route 95State Route 95State Route 95State Route 95

De weg gaat door Capitol Reef NP, in Torrey stoppen we even om bij het Visitor Center naar binnen te gaan, altijd leuk om info te vragen. Meestal zijn de medewerkers erg enthousiast en willen ze weten waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat.  Het laatste stuk van vandaag gaat over de scenic byway 12, ik verval in herhalingen maar wat een prachtige route. De weg gaat over een pas van ruim 3000 meter. Erg bochtig , mooie uitzichten, super! We zaten zelfs boven de sneeuwgrens. We zijn zo lang onderweg geweest dat het al donker begint te worden. De navigatie stuurt ons letterlijk en figuurlijk het bos in, help !! even geen idee waar we nu naar toe moeten. Maar gelukkig zijn we al een keer eerder in Ruby's Inn geweest en ziet Ruud op de navigatie waar we naar toe moeten. Uiteindelijk pas om 19.45 in het hotel. De route overtreft alles tot nu toe, echt van begin tot eind op deze lange dag genoten van de prachtige omgeving. De foto's kunnen het gevoel niet overbrengen, je krijgt alleen een indruk. We zijn het met elkaar eens, dit is zeker niet de laatste keer dat we in dit deel van Amerika zijn geweest.

Overnachting; Ruby's Inn, een luxe kamer met bubbelbad in de kamer. Het is buiten koud maar wij zitten binnen heerlijk.

kamer in Ruby's Inn