Zaterdag 16 April wandeling Rocha de Pena en naar Alte

16 april 2022 - Praia da Falésia, Portugal

Vandaag willen we gaan wandelen, maar niet naar de kust. Het is warm en zaterdag dus we gaan ervan uit dat het aan de kust druk is. Daarom kiezen we voor een wandeling in het binnenland, ongeveer 40 minuten rijden. De route gaat over kleine weggetjes dat maakt het extra leuk.

De wandeling is niet heel lang, ongeveer 6,9 kilometer, maar indrukwekkend. De route start min of meer “tussen”  de twee dorpen Salir en Alte. Op de parkeerplaats van de auto is een klein café. Het is een rondwandeling met een hoogteverschil van 275 meter. Eerst stijgen, dan over de rim en aan het einde weer dalen. En wat een prachtige wandeling, we zijn het direct met elkaar eens: voor ons veel mooier dan de Seven Hanging Valleys Trail die een van de mooiste wandelingen van Europa wordt genoemd. Maar smaken verschillen natuurlijk. We hebben ook het geluk dat we bijna niemand tegenkomen. Het enige wat we horen zijn de vogels, verder helemaal niets. Dit is echt genieten.

Wandeling op de Rocha de PenaWandeling op de Rocha da PenaWandeling op de Rocha da Pena

Wandeling op de Rocha da Pena

Wandeling op de Rocha da Pena

Na de wandeling en de lunch drinken we koffe in het café bij de parkeerplaats. Prima koffie , bijna de duurste van de vakantie,€ 2 per kopje. We zijn verwend met de koffieprijzen.

Over het dorp Alte had ik wat gelezen, zou een pittoresk dorpje zijn. Het ligt redelijk in de buurt dus daar gaan we rondkijken. Het ligt tegen de berghelling met steile straatjes. Op de muren mooie schilderingen. Het is niet groot, ik zou er niet echt voor omrijden maar wel leuk om te zien.

AlteAlteAlte

Alte

Via binnenwegen naar Albufeira, dat willen we toch even zien. We zijn zo klaar, het is wat we dachten: druk en toeristisch. Maar als je van zon, zee en strand houdt niets mis mee.

Onderweg de laatste keer boodschappen en alvast tanken. De benzine is hier ongeveer € 2, dus vergelijkbaar met Nederland.

Na het eten ( groente met garnalen en rijst) nog een wandeling en nog een ijsje. Dan is het tijd om weer in te pakken, zo klaar. Nog een avond en dan zit het lekkere relaxweekje er al weer op. Het gaat snel😇

Vandaag hebben we 14 km gelopen.