Woensdag 13 April wandelen in natuurpark Ria Formosa

13 april 2022 - Ria Formosa, Portugal

Na het ontbijt eerst naar de supermarkt,  broodjes en een sapje voor vanmiddag. Vandaag hoeven we niet ver te rijden, ongeveer een half uurtje. Het is mooi weer, licht bewolkt en het wordt zo'n 20 graden. Perfect wandelweer dus. En.......het blijft de rest van de week dit weer, dus wij zijn happy.

In het oostelijk deel van de Algarve ligt tussen Faro en Tavira een 60 km lange gordel van eilanden en schiereilanden met daarachter een lagune. In 1987 werd het gebied uitgeroepen tot natuurpark. Het beslaat een oppervlak van ruim 18.000 ha en is van groot belang voor trekvogels. Het is dan ook een internationaal erkend “wetland”. De lagune bestaat uit een labyrint van zoute moerassen, slikken, schorren, zoutpannen, zandeilandjes en kanalen. Een reeks zanderige eilanden en schiereilanden met lage duinen beschermt haar tegen de oceaan. In dit gebied lopen diversen wandelroutes, wij hebben vandaag voor de Ludo trail gekozen. Vrijdag of zaterdag gaan we nog een wandeling in dit gebied maken.

Het is werkelijk prachtig, wat een genot om hier te kunnen wandelen. Er loopt een houten wandelpad, om het gebied te beschermen mag je er niet af.

Natuurgebied Ria FormosaNatuurgebied Ria FormosaNatuurgebied Ria Formosa

Natuurgebied Ria Formosa

Het pad loopt ook langs de golfbaan, dit is een golf resort waar grote villa's op staan. Prachtig wonen, golfbaan in je achtertuin en uitzicht over de lagune en daarachter de zee. Bij een makelaar hebben we wat van dit soort huizen te koop zien staan. Nog even doorsparen, zijn rond de € 3 miljoen😊.

Na de lunch richting zee, we hebben zin in koffie. Ook hier is het lekker rustig, we blijven een tijdje lekker zitten.

Koffie to go aan het strand

Het is nog te vroeg om terug te gaan, maar we hebben ook geen zin in nog een wandeling. Daarom rijden we naar Estoi, een mooi klein dorpje vlakbij Faro. Het dorpje is vooral bekend door het prachtige oude paleis wat midden in het dorp staat en tegenwoordig een hotel is.

Pousada de EstoiPousada de EstoiPousada de Estoi

Lopend door de straten van Estoi lijkt het net of de tijd heeft stilgestaan. Op het centrale pleintje een kroeg, een kerk en vier oude mannetjes op een bankje die wat zitten te keuvelen in de zon. Verder lijkt het er uitgestorven. Alleen heel veel zwaluwen, er zitten heel wat nesten onder de balkons. We blijven een tijdje staan kijken het is een drukte van belang bij de nesten.

Nog wat drinken op het plein, dan gaan we terug, eerst langs de supermarkt. Vanmorgen zijn we ook al in de supermarkt geweest, maar het was niet handig ons avondeten vanmorgen al te halen. En ach, we hebben tijd genoeg, geen druk programma. De tijd is van geen belang in de vakantie, dit is zo heerlijk. We halen verse soep en brood, een simpele maar lekkere maaltijd. De soep smaakt goed het was een gokje wat het zou zijn. Maar is een goedgevulde soep met pasta, groente en hamreepjes.

Na het eten nog een avondwandeling en dan is het tijd om te relaxen. In totaal bijna 16 km gelopen vandaag.