Dag 21. Vrijdag 23 September van Aosta naar huis en terugblik

23 september 2022 - Braamt, Nederland

Gisteravond waren we allebei moe, lagen al om 21.30 uur op bed en sliepen meteen. Daardoor om 04.15 uur wakker en omdat we toch naar huis gaan zijn we opgestaan. Klokslag 05.00 uur reden we in het donker weg. Om 06.45 uur bij de Sint Bernard tunnel, een rood kruis en melding " gesloten" het zal toch niet dat we te vroeg zijn??? Ruud gaat even vragen en we kunnen door rijden, bij de kassa staan 2 auto's voor ons maar er zit nog niemand. Gelukkig, na een paar minuutjes komt er iemand en na betaling van € 28 tol kunnen we door. Een hele lege tunnel

Lege tunnel

Tegen 07.00 uur zien we het langzaam licht worden. Even een plaspauze a € 1 pp......maar dan wel met mooi uitzicht buiten

Onderweg in Zwitserland

Een grotendeels voorspoedige reis, een paar keer opladen, en dan....... een gigantische  vrijdagmiddag file! Een ongeluk op de A3 voor Keulen. De snelweg wordt gewoon afgesloten! Gelukkig kon Ruud er nog af en zijn we binnendoor en met een grote omweg uiteindelijk op de weg naar huis gekomen. ( ik zag later dat de verwachting was dat de weg tot 20.00 uur afgesloten was )  Onderweg wat eten , we zijn om 21.09 uur thuis.  Een hele lange reisdag van 16 uur! En dan is het ook weer fijn om thuis te zijn.

Overnachting: in ons eigen bed😊

TERUGBLIK

De reis heeft aan de verwachtingen voldaan. Begin 2019 voor het laatst 3 weken weg geweest en het was heerlijk om weer 3 weken op pad te zijn. In totaal hebben we ruim 3600 km gereden en € 260 aan opladen betaald. Wel thuis vol weg ( bereik 500km) en met ongeveer 100 km over weer thuis.

Overnachtingsplekken: thuis de route al gemaakt en via booking.com de appartementen en hotels geboekt. De combinatie is goed bevallen, niet te veel hotels. In een restaurant gegeten als we in hotels waren en verder zelf gekookt. De appartementen waar bij booking.com " van een particuliere host" bij staat waren het mooist. Meestal waren er dan maar 1 of 2 appartementen met veel aandacht voor details en persoonlijke touch. Goed ingerichte keukens ook.

Electrische auto: Dit was voor het eerst in het buitenland. Thuis had Ruud diverse laadpassen aangevraagd maar uiteindelijk alleen de mobility plus app ( onderweg achter gekomen) gebruikt. De laadpunten zijn goed aangegeven en het is zichtbaar of deze vrij is ( en dat klopt dan ook ) Ook een duidelijk overzicht hoeveel er geladen is en wat de kosten zijn. Dit wordt van de creditcard afgeschreven. De tijd die het laden kost viel ook mee, je moet er rekening mee houden maar vaak konden we het combineren met wat boodschappen of koffie drinken. En het rijden in de bergen met een automaat is ook een stuk fijner. Het rijd veel rustiger.

Het weer: we hebben echt goed weer gehad. In de Po Delta alleen in de avond / nacht regen en onweer. Verder steeds tussen 25 en 30 graden, veel zon. Warmer dan ik had gedacht, lange broek en truien met lange mouwen zijn de koffers niet uit geweest.

Kortom, het is goed bevallen en we gaan zeker vaker met eigen auto op vakantie in Europa. Maar volgend jaar eerst met de camper naar Zweden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade