Dag 18. Dinsdag 20 September dag in Turijn

20 september 2022 - Torino, Italië

Vanmorgen rustig opstarten,  eerst een lekker hotel ontbijt en dan gaan we bekijken wat we gaan doen. Met de metro richting het centrum, we stappen nu een paar haltes eerder uit.

1e stop is  OGR - Officine Grandi Riparazioni - Deze oude treinremise stamt uit het einde van de negentiende eeuw en was jarenlang het grootste industriële gebouw van de stad. In de vroege jaren negentig raakte deze Officine Grandi Reperazioni echter buiten gebruik en zou het enorme complex afgebroken worden.
Dat gebeurde gelukkig niet: na een investering van honderd miljoen euro van Fondazione CRT (een non-profitorganisatie van de Cassa di Risparmio-bank) kreeg de in totaal vijfendertigduizend vierkante meter beslaande loods een grondige opknapbeurt. Naast het horecagedeelte

OGR - Officine Grandi Riparazioni - oude treinremiseOGR - Officine Grandi Riparazioni - oude treinremise

zijn er bij OGR vaste en wisselende kunst- en performancetentoonstellingen (let bijvoorbeeld als je over de grote binnenplaats richting de ingang loopt op de vaste tentoonstelling van William Kentridge, die werkende treinreparateurs verbeeldt).

OGR - Officine Grandi Riparazioni - oude treinremise

Jammer genoeg mogen we binnen niet verder rondkijken alleen het horecagedeelte is openbaar. Wel kunnen we een klein stukje zien wat lijkt op freelance werkplekken. Maar dat verzinnen we zelf

OGR - Officine Grandi Riparazioni - oude treinremise

Dan door naar Museo Pietra Micca. Eigenlijk hadden we geen idee wat het voor museum is, ik had alleen dit gelezen: "het museum dat je kennis laat maken met het ondergrondse gangenstelsel, het Museo Pietro Micca. Wandel op zo’n vijftien meter diepte door de gangen van de Mezzaluna del Soccorso, langs het Bastion van San Maurizio, dat nog vrijwel geheel in tact is, langs schuilplaatsen, ijskelders en opslagplaatsen die voor al die andere bezoekers van Turijn verborgen blijven…"          Dat leek ons wel wat. Het museum gaat om 10.00 uur open, er is net een rondleiding in het Italiaans gestart. Voor € 3 pp mogen we naar binnen en krijgen zelfs gratis een mediatour in het Engels. Het is de bedoeling dat we zelf met de mediatour door het museum lopen. Het is een kneuterig museum wat drijft op ( bejaarde ) vrijwilligers en gaat over een aanval van de Fransen in 1706 op de stad en hoe ze de ondergrondse gangen hebben gegraven en de stad verdedigt.

Museum Pietro Micca

Eerlijk gezegd hebben we de verplichte mediatour niet zo gevolgd we komen voor de ondergrondse gangen. Maar we moesten wachten tot de gids klaar was met zijn verhaal voordat we ondergronds gingen. Geeft niet, we hebben de tijd. De gids is erg enthousiast en spreekt ook goed Engels, eenmaal beneden wisselt hij tussen Italiaans en Engels. Hij is al 85 en 1 dag in de week vrijwilliger. Leuk om dit mee te maken.

Museum Pietro MiccaMuseum Pietro Micca

Museum Pietro Micca

We lopen weer richting het historische centrum met z'n mooie pleinen en gebouwen

Paleis

Muur van planten

Muur van planten

Kunstwerk bij de bibliotheek

Kunst bij de bibliotheek

Kunst bij de universiteit

Kunst bij de universiteit

Weer richting het water en naar Parco del Valentino. De meest romantische plek van het Parco del Valentino is de Giardino Roccioso, de rotstuin die werd aangelegd ter ere van honderd jaar Italiaanse eenwording. Hier zitten, op een van de vele bankjes ,twee lantaarnpalen die zich verliefd naar elkaar toe lijken te buigen.

Parco del Valentino

Parco del Valentino

Als laatse naar de wijk San Salvario waar mooie street art te vinden is in de Via Giorgio Bidone. De meest opvallende is ongetwijfeld deze Big Trash Animal van Portugese kunstenaar Bordalo II, die bekendstaat om zijn indrukwekkende installaties gemaakt van gerecycled afval, waaronder oude vuilnisbakken, fietsen, banden en banken.

Streetart Via Giogio BidoneStreetart Via Giogio Bidone

Streetart Via Giogio Bidone

Nog een beer kom je tegen op de muur om de hoek. Dit kunstwerk van het Zwitserse kunstenaarsduo Nevercrew is maar liefst vijfentwintig meter lang!

Streetart Via Giogio Bidone

Direct tegenover deze enorme ijsbeer kom je deze slapende jongen van de Duitse kunstenaar Case tegen:

Streetart Via Giogio Bidone

Inmiddels is het al 16.00 uur, we zijn al vanaf 09.00 uur op pad. Natuurlijk wel regelmatig gezeten voor een koffie en de lunch, maar we hebben er nu toch wel genoeg van. Volgens de stappenteller 21.447 stappen / 15 km gelopen vandaag. Gisteren ook al ruim 20.000 stappen, het voelt niet als wandelen maar we komen wel aan de kilometers zo. Maar dat is ook de reden dat we de wandelschoenen dragen. Staat bij mij niet zo charmant maar beter dan blaren. Die had ik in Verona opgelopen omdat ik sneakers onder een jurkje mooier vond. Daarna een paar dagen behoorlijk last gehad van de blaar dus nu maar de wandelschoenen onder een jurkje😉

We nemen de metro terug naar het hotel, douchen en een tijdje relaxen. Vanavond nog een keer naar het centrum om te eten. Omdat we een dagkaart van de metro hebben kunnen we zo weer instappen.  Vandaag hebben we genoeg gelopen, op een plein vlak bij de metro vinden we een Aziatisch restaurant. Op het terras eten we een heerlijke Poke Bowl ( rijst met zalm, tonijn, groente en een saus) Glas witte wijn erbij, we zitten hier prima. Na het eten nemen we de metro terug, zijn allebei moe. Op de kamer koffie en nog wijn, en dan is het mooi geweest voor vandaag.

Overnachting Holiday Inn in Turijn