Dag 01. Maandag 25 Maart van huis naar Rome

25 maart 2024 - Rome, Italië

Omdat het maandagochtend is en de A12 richting Arnhem over het algemeen druk   vertrekken we al vroeg. Om 07.00 uur met mam in Velp afgesproken. Mam en ik worden naar Schiphol gebracht, fijn!

Inchecken voor de vlucht kan al 48 uur vantevoren, we zitten op rij 8. Tijdens het boeken van de tickets was de keus " geen bagage/ max 8 kg handbagage" of ieder een koffer van 23 kg. Voor dat laatste gekozen, ik heb geen kleine trolley omdat Ruud en ik altijd een rugzakje als handbagage hebben. En om in een kleine dag rugzak voor 5 dagen kleding te proppen wordt een beetje lastig🤔  Ook is 8kg bagage niet veel dan kan er bijna niets mee. Dus nu hebben we de luxe om totaal niet op het gewicht te hoeven letten, die koffers komen niet vol.

Inchecken voor de trein naar Rome kan pas op de dag zelf. We weten niet zo goed hoeveel tijd we op het vliegveld in Rome nodig hebben. Tijdens het boeken kun je niet voor een tijd kiezen. Maandag stond op 18.35 uur en Vrijdag op 15.10 uur (maar dan moeten we al in het vliegtuig zitten) . Wanneer kan ik dat aanpassen !? Op de reisdag? Ik had er al wel over gelezen, maar dan ga ik twijfelen en blijft het toch een beetje in mijn hoofd spoken. Vrijdag kijk ik het nog eens na: het is mogelijk om een onbeperkt aantal datum- en vertrekwijzigingen door te voeren tot 23:59 uur op de dag vóór de reis. Als je op de dag van vertrek nog niet hebt ingecheckt, kun je de vertrektijd onbeperkt wijzigen. Dus er niets aan de hand en maak ik mij (weer) druk om niets. Voor de zekerheid wijzig ik de vertrektijd voor Maandag alvast naar 15.53 uur. We moeten een kwartier van te voren aanwezig zijn, dus 1,5 uur tijd ( we landen om 14.10 uur ) Dat moet genoeg zijn. Vrijdag zet ik op 11.35 uur, we moeten uiterlijk 11.00 uur uitchecken dus prima zo.

Om 09.15 uur zijn we op Schiphol. Erg druk onderweg, maar we hebben ruim de tijd genomen. Afscheid nemen, tot over 5 dagen 😍😢! Dan eerst de koffers inchecken en uitzoeken welke gate we hebben. In 2019 voor de laatste keer van Schiphol gevlogen, weer even wennen aan de drukte en hoe groot het is. We moeten naar gate C1a om in te checken, dat is ergens achteraf, eerst een lange gang door. Maar het is daar heel rustig we zijn de enigen om in te checken. Gaat lekker vlot zo. Ook de security gaat soepel. Dan lopen we maar vast richting de gate. Koffie met hazelnootsmaak bij de Starbucks en dan is het nog pas 10.00 uur. Wachten tot we kunnen gaan, we vermaken ons wel met mensen kijken.

Als het tijd is om te boarden is het vliegtuig er nog niet. We vertrekken met vertraging maar zijn toch al om 14.10 uur in Rome. Onderweg krijgen we zelfs nog een snack en iets te drinken.

Snacks en iets te drinken op deze korte vlucht

Het vliegtuig heeft op de 1e 3 rijen "business class" door een gordijntje gescheiden van de rest.

Gordijntje als afscheiding naar de business class

Beetje apart, om daar nu extra voor te betalen....... De koffers zijn er ook al vlot, eerst maar naar de trein. Dat is nog een aardig stuk lopen. Vlak voor de terminal check ik in. Als we bij het perron komen staat er al een trein maar die mogen we niet in, hebben ingecheckt voor de volgende. Na een minuut of 10 wachten wordt omgeroepen dat de trein van 15.32 uur ( de onze dus ) niet rijdt. Mmmm en nu? We wachten het maar af. Dan komt een trein op ons perron, maar niet de Leonardo Express. Ik zeg tegen mam dat we niet instappen, lijkt een gewone trein. Mam zegt dat dit vast een vervangende trein is maar ik twijfel. Vraag het aan de conducteur en ze heeft gelijk😃. Het is erg druk in de trein, na een half uurtje zijn we in Rome station Termini. En ook daar is het erg druk, iedereen krioelt door elkaar en loopt ons voor de voeten. Help! Veel zwervers ook rondom het station. Thuis had ik al op Google maps gekeken hoe we naar het appartement moeten lopen, dat is maar een klein stukje. Doordat het zo druk is en er overal bussen staan lopen we toch iets te ver door. Op het plein veel politie, de weg is afgezet en er lijkt een demonstratie en een geluid wat klinkt als een ontploffing. Gelukkig moeten we de andere kant op en na 10 minuten zijn we al bij het appartement.

KeukenBadkamerWoongedeelte appartementWoongedeelte appartementAfscheiding tussen woongedeelte en slaapgedeelte

In eerste instantie voelt de plek niet zo fijn. Het appartement is prima maar meer de ligging. Maar als we de koffers uitgepakt hebben en even rustig koffie gedronken ( en met Ruud facetimen) gaan we weer naar buiten. In de straat achter ons appartement zijn veel restaurants en hier is de sfeer prima. Het lag even aan alle drukte en de vermoeidheid van de reis, we zitten hier goed. Bij de supermarkt wat dingetjes voor het ontbijt en wijn halen en nog even relaxen.  Daarna gaan we een restaurantje zoeken. En erg lekker gegeten, knoflookbrood vooraf en een Calzone pizza. Na het eten is het mooi  geweest, het in 21.00 uur en we zijn al vanaf 06.00 uur vanochtend op pad. Tijd om op de bank te hangen.

1. Jannie:
    25 maart 2024
    Heel veel plezier samen in Rome!
    Leuk om het mee te beleven 😊
  2. Herminet en Anja:
    26 maart 2024
    Gezellig hoor, samen op pad. Geniet ervan.

Jouw reactie