Dag 02. Dinsdag 26 Maart. Sint Pieter en omgeving

26 maart 2024 - Rome, Italië

Gisteravond tegen 22.00 uur zijn we naar bed gegaan. Vannacht goed geslapen, maar vanaf 05.30 uur regelmatig wakker door het lawaai op straat. Toch maar het raam dicht gedaan en daarna tot 08.15 uur geslapen. Het regent, de voorspelling is dat het rond 10.30 uur droog wordt dus we doen het rustig aan. Lekker ontbijtje

Lekker ontbijtje

Het blijft regenen, dus jassen aan, petje op en gaan. Het is jammer maar niets aan te doen. We nemen de Hop on Hop off bus en gaan stoer bovenin zitten.

In de regen bovenin de bus

We stappen uit bij de Engelenburcht (Castel Sant’Angelo). Dit is een oud Romeins fort vlakbij Vaticaanstad. De burcht werd al in de tweede eeuw na Christus gebouwd, maar kreeg de naam Engelenburcht pas in 590. Op de plek van de burcht zou de aartsengel Michael toen tot de toenmalige Paus gekomen zijn om een einde te brengen aan de pest. Later werd de burcht een verdedigingsburcht voor Vaticaanstad en er werd zelfs een tunnel gemaakt tussen het pauselijk paleis en het Castel Sant’Angelo.

Engelenburcht

De Ponte Sant’Angelo ligt tussen de Engelenburcht en het Vaticaan en is zonder twijfel de mooiste brug van de stad. De brug werd al in de tweede eeuw na Christus gebouwd. De beelden op de brug werden in de zestiende eeuw toegevoegd en werden ontworpen door de bekende kunstenaar Bernini.

Ponte Sant’Angelo

Dan lopen we door richting de Sint Pieter. Eerst maar eens een lekker broodje met koffie en even schuilen voor de regen. Maar ja, het stopt niet dus helaas weer in de regen verder.

In de regenIn de regen

Bij de Sint Pieter is het heel druk, een lange rij mensen die in de stromende regen staan te wachten om naar binnen te kunnen. Het is een rij van een paar uur want het loopt totaal niet door.

Sint Pieter en het plein ervoorSint Pieter en het plein ervoorSint Pieter en het plein ervoor

En dan is het binnen natuurlijk ook heel druk. Ik kan mij niet voorstellen dat je dan rustig kunt kijken. Een jaar of 20 geleden zijn Ruud en ik in de Sint Pieter geweest, toen hadden we alle tijd om rustig rond te kijken. Dat is nu wel anders. Mam en ik gaan in ieder geval niet naar binnen, we lopen onder de galerij door en bekijken alles rustig van een afstandje.

Zuilen galerijZuilen galerij

Sinds 2019 staat het standbeeld Angels Unawares op het plein. Het beeld dankt zijn naam aan de uitspraak ‘En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald" .Schmalz portretteerde honderdveertig vluchtelingen, samengepakt in slechts één boot. Het zijn vluchtelingen van verschillende rassen, verschillende culturen, verschillende werelddelen, verschillende periodes zelfs. Je ziet bijvoorbeeld een Syrische vluchteling, maar ook een joodse man die Nazi-Duitsland wil ontvluchten.

Angels UnawaresAngels UnawaresAngels UnawaresAngels Unawares

Het beeld is overweldigend. Niet alleen vanwege de details, maar vanwege de herkenbaarheid, de nabijheid. Wie zegt me dat ik over twee, tien, twintig jaar niet ook in datzelfde schuitje zit?

We nemen de tijd en als we zijn uitgekeken wandelen we terug. Ook al regent het, we maken toch nog wat mooie foto's.

Zicht op de TiberMooi pleinPonte Sant’Angelo

Met de bus weer terug, al met al toch een ruim een uur in de bus. Omdat we bovenin zitten en de bus regelmatig stilstaat ook nu mooie foto's kunnen maken.

Bomen vanuit de busBomen vanuit de bus

Terug bij ons beginpunt doen we nog een paar kleine boodschappen en naar het appartement. En dan eerst douchen en weer lekker warm worden! Maar we laten ons niet beïnvloeden door regen, het was hoe dan ook een mooie dag. En we zijn erg blij met de Hop on Hop off bus, dat is toch wel ideaal.

Vanavond lekkere pasta gegeten

Pasta etenPasta eten

En daarna is het tijd om te relaxen😊

1. Christine:
    27 maart 2024
    Ondanks de regen blijft het een mooie stad, hopelijk voor jullie vandaag wat beter weer! Geniet samen van al het moois daar, groet Christine

Jouw reactie