Dag 03. Woensdag 27 Maart. Piazza Venezia en omgeving

27 maart 2024 - Rome, Italië

Goed geslapen vannacht, niet wakker geweest tot 07.00 uur. Nog wel even blijven liggen, maar we zijn allebei al wakker en tegen 07.30 uur staan we op. Op ons gemakje ontbijten en daarna een plan maken voor vandaag. Helaas zijn de weergoden ons niet gunstig gezind. De voorspellingen zijn nog slechter dan gisteren en het ziet ernaar uit dat het de hele dag blijft regenen 😭. Daarom besluiten we om dan maar vroeg op pad te gaan en er het beste van te hopen. We nemen de bus ( kunnen gelukkig binnen zitten ) en stappen uit bij Piazza Venezia. Hier in de omgeving hebben we een aantal dingen die we willen zien. Om te beginnen gaan we naar het monument van Victor Emanuel II.

Dit is een van de meest prominente bouwwerken in Rome. Het is gewijd aan de eerste koning van het Koninkrijk Italië in 1861 en prijkt middenin het centrum van Rome, bovenop de Capitolijnse heuvel, vlakbij het Forum Romanum en de Capitolijnse musea. Het gigantische, witte, marmeren gebouw staat vol betekenisvolle standbeelden en je kan er het graf van de onbekende soldaat bezoeken onder het beeld van de godin Dea Roma.

Victor Emanuel IImonument van Victor Emanuel II.monument van Victor Emanuel II.monument van Victor Emanuel II.

Victor Emanuel II

Op het plein achter het monument zijn de Capitolijnse musea. We kijken rond op  de binnenplaats, ook hier mooie beelden.

Naar de binnenplaats van de Capitolijnse museaBinnenplaats van de Capitolijnse museaBinnenplaats van de Capitolijnse museaTuin bij Victor Emanuel II

Volgende stop is het Pantheon. Maar omdat het steeds harder gaat regenen vinden we het een beter idee om koffie te gaan drinken. Blijven een tijdje zitten en als het minder lijkt te gaan regenen stappen we op. Net als we naar buiten willen komt er een enorme hoosbui. Pfft net op tijd we blijven nog wel even wachten.

Het indrukwekkende Pantheon in Rome uit de tweede eeuw na Christus ligt verstopt tussen de gebouwen van een woonwijk. Eenmaal daar snap je meteen waarom de tempel wereldberoemd is. Bovenop de tempel staat een gigantische koepel waar in het midden een grote opening zit die voor natuurlijk licht in de tempel zorgt.

Fontein voor het Pantheon

Maar ook hier weer een lange rij wachtende mensen dus we besluiten het niet te doen. Aan de ene kant misschien jammer want het is erg mooi, maar binnen is het dan ook zo druk dat je niet rustig kunt kijken.

In de stromende regen gaan we naar Piazza Navona. Op het plein staat een prachtige fontein, de Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein ) en een oude Egyptische obelisk. De fontein in barokke stijl is gemaakt door Gian Lorenzo Bernini in de jaren 1648 tot 1651. De fontein is gemaakt van travertijn, een soort kalkafzetting die op marmer lijkt. We nemen ruim de tijd om deze mooie  fontein te bekijken.

de Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )de Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )de Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )de Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )

de Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )

Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )

Aan beide kanten van het plein zijn ook nog 2 andere kleinere fonteinen.

Fontein op de Piazza NavonaFontein op de Piazza Navona

Als we zijn uitgekeken besluiten we de bus terug te nemen. We zijn inmiddels helemaal doorweekt en koud. Het is jammer, maar niets aan te doen. We genieten toch wel van de mooie dingen die we zien, zijn gelukkig allebei positief ingesteld😉. Maar een zonnetje zou toch wel fijn zijn. Misschien wordt het vanmiddag wat beter, we willen toch ook de  omgeving van ons appartement verkennen. Het duurt wel een tijdje tot de bus er is maar we hebben geluk en kunnen weer binnen zitten.

Tegen 14.00 uur zijn we bij het appartement. Eerst de natte kleren uit!  Onderweg hadden we een broodje gekocht, kopje thee erbij, lekkere lunch. Tijd om te relaxen.Aan het eind van de middag word het eindelijk droog, we gaan weer naar buiten. Ik had gelezen dat in de wijk Monti veel leuke kleine winkeltjes, kunst en restaurants te vinden zouden zijn. En dat is inderdaad zo, een leuke sfeer met mooie straatjes en gevels. Dit maakt veel goed van vandaag.

Dwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk Monti

Dwalen in de wijk MontiDwalen in de wijk Monti

We dwalen een hele tijd rond in de wijk en gaan aansluitend wat eten. Omdat we al pizza en pasta hebben gegeten heeft mam wel zin in iets anders. Ze kiest voor gegrilde zalm met frietjes, ik ga voor de gegrilde kipfilet met rijst en spinazie. En een lekkere wijn erbij. Het smaakt erg goed, al is het wel een beetje te veel.

Na het eten wandelen we terug, het was weer een fijne dag.

Jouw reactie