Dag 04. Donderdag 28 Maart. Piazza Barberini en omgeving

28 maart 2024 - Rome, Italië

Als ik wakker word snel het bed uit en de luiken open. Klopt de weersvoorspelling en is het droog?? Yeah, zie zelfs blauwe lucht! Als het goed is hooguit wat miezer in de middag maar verder blijft het droog en wordt het zo'n 18 graden. Lekker.

Na het ontbijt nemen we de bus weer, nu zou  het niet erg om boven in het open deel te zitten. Maar we gaan toch lekker warm beneden (binnen) zitten. We stappen uit bij de halte Piazza Barberini .

Piazza de Barberini

Van hieruit kunnen we naar de Spaanse Trappen en de Trevi-fontein lopen.

De Trevi Fontein is misschien wel de bekendste fontein ter wereld. De Trevi-fontein ligt op een kruispunt waar drie straten samenkomen en is te zien in verschillende films. De fontein is een imposant kunstwerk gemaakt uit wit marmer waarin helderblauw water stroomt. De fontein beeldt Goden uit die het water rustig maken. In het midden binnen de triomfboog staat het bijna 6 meter hoge beeld van de zeegod Oceanus. Hij staat op een grote schelp die voortgetrokken wordt door twee hippocampi, gevleugelde waterpaarden met het hoofd en voorbenen van een paard en het geschubde achterlijf en de staart van een dolfijn.
Ze staan symbool voor de verschillende verschijningen van water, het ene paard is rustig terwijl het andere steigert. Beide paarden worden vergezeld door Triton, de zoon van zeegod Poseidon. Triton heeft een schelp in zijn hand waarmee hij de doorgang van de zeegod aankondigt.

Trevi-fonteinZijkant van de Trevi-fonteinDetail van de Trevi-fontein

En wat een drukte hier. We zijn niet de enige die een foto van de fontein willen maken 🤣🤣Het is leuk om de mensen te bekijken die een selfie maken of de foto's die ze van elkaar maken.

Wij zijn niet de enigen die een foto maken van de Trevi-fontein

Vlak bij de Trevi-fontein gaan we koffie drinken. Ik vraag nog duidelijk of het mogelijk is alleen koffie te drinken omdat het eruit ziet als een restaurant. Geen probleem ga maar zitten. Maar de ober reageert een beetje geïrriteerd als ik 2 espresso bestel. Jammer joh, ik heb het gevraagd. We maken uiteraard ook nog gebruik van het toilet. Als ik af ga rekenen ( €4 voor 2 espresso) zegt hij dat ik niet met de pas kan betalen voor zo'n klein bedrag. Ik heb geen contant geld, dus nu hoeven we niet te betalen en krijgen de koffie gratis. Ook goed, dank je wel!

Een klein stukje lopen naar de Spaanse Trappen. De Spaanse Trappen lopen van het Piazza di Spagna naar de kerk Trinità dei Monti . De trappen zijn in de vroege Rococo-stijl neergepoot en worden gezien als één van de mooiste voorbeelden van die Rococo-stijl. De Spaanse Trappen vormen de breedste trap in Europa en bestaan uit 135 treden en 3 terrassen die verwijzen naar de heilige drie-eenheid waar de kerk naar vernoemd is.

Spaanse TrappenFontein met daarachter de Spaanse TrappenSpaanse Trappen

Bovenaan de trappen prijkt een obelisk die er in 1789 werd geplaatst. De obelisk werd in de vroege jaren van het Romeinse Rijk voor de tuinen van Salustius gemaakt als imitatie van de Egyptische obelisken.

We lopen door naar de Piazza del Popolo , dit is ongetwijfeld een van de mooiste pleinen van Rome. In het midden pronkt een Egyptische obelisk

Egyptische obelisk van Ramses II.

en het plein wordt geflankeerd door drie kerken en twee mooie fonteinen. Vlak naast elkaar, met de populaire winkelstraat Via del Corso ertussenin, staan twee heel gelijkaardige kerken. Zowel de Santa Maria dei Miracoli als de Santa Maria in Montesanto werden opgetrokken in barokstijl. Ze worden ook wel eens de tweelingkerken genoemd.

Tweeling kerk op de Piazza del Popolo

Aan de ene kant van het plein zie je de fontein van Neptunus (Fontana del Nettuno),

fontein van Neptunus

aan de overkant staat de fontein van de godin van Rome (Fontana della dea di Roma), geflankeerd door twee beelden die de rivieren Tiber en Aniene moeten voorstellen en met aan haar voeten Romulus en Remus, de mythische stichters van de stad.

fontein van de godin van Rome (Fontana della dea di Roma)

Als we hier zijn uitgekeken besluiten we eerst te gaan lunchen. Daarna gaan we weer naar de Piazza Navona. Gisteren in de regen was de sfeer ver te zoeken. Nu is het heel anders we zijn blij dat we terug zijn gegaan. We blijven een hele tijd op een bankje zitten. Achter ons zijn straat muzikanten bezig en om ons heen is van alles te zien. Echt leuk! En nog wat foto's van de fontein met een zonnetje.

Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )Fontana dei Quattro Fiumi ( Vierstromenfontein )Piazza Navona

We wandelen naar de bus, na een uurtje zijn we weer in de buurt van ons appartement. Het is tegen 16.30 uur en we hebben eigenlijk wel zin in een wijntje. Het is de laatste avond, laten we dat maar doen! In het restaurant waar we gisteren hebben gegeten gaan we zitten. We zitten heerlijk, en kletsen heel wat af samen. Echt fijn!  De tijd vliegt voorbij en we besluiten om dan ook maar meteen te eten. Tegen 20.30 uur gaan we naar het appartement, het was een mooie dag. Verder een heel relaxte avond.

Jouw reactie