Donderdag 23 Maart. De Westkust verkennen

23 maart 2023 - Guatiza, Spanje

Bijna het hele eiland is ontdekt, vandaag gaan we naar de Westkust. We rijden een heel stuk door de wijngaarden.Opvallend is de wijnbouw op Lanzarote. Iedere wijnrank staat in haar eigen 'hoyo'. De 2 meter diepe kuilen met daaromheen de halfronde muurtjes beschermen de druiven tegen de altijd aanwezige wind. De poreuse vulkanische as laat 's nachts het vocht door en houdt het overdag vast en voorkomt verdamping. Daarnaast beschermt het de wijnranken tegen de zon.

WijngaardWijngaard ergens onderwegWijngaard

Wijngaard

WijngaardWijngaard

Onderweg stoppen we regelmatig om te genieten van al het moois

OnderwegDetailUitkijkpunt onderwegLava onderwegOnderweg LavaErgens onderweg

Salinas de Janubio, de zoutpannen van Lanzarote. Midden in de oceaan waren deze zoutpannen de laatste mogelijkheid voor oceaanvaarders, door de eeuwen heen, om voorraden aan boord mee te nemen. Het zout werd gebruikt om vis en vlees mee te pekelen en zo een langere houdbaarheid te garanderen. De laatste tientallen jaren is dit onrendabel geworden door de komst van vries en koelmethoden. Tegenwoordig zijn er nieuwe pogingen gedaan om deze foto genieke plaats nieuw leven in te blazen en wordt er gelukkig weer zout gewonnen. De ‘pannen’ worden vol gelaten met water, waarna de zon de rest doet: verdampen en er dan van af schrapen.

ZoutpannenZoutpannenZoutpannenIMG-20230323-WA0007

De kustweg naar het Noorden is afgesloten, we willen naar Los Hervideros maar moeten nu via El Golfo wat eigenlijk ons eindpunt was. Maar ach, zo groot zijn de afstanden niet en wat maakt het uit om de mooie kustweg 2x te rijden.Los Hervideros is een natuurfenomeen wat laat zien wat de elementen van de natuur samen kunnen bewerkstelligen. Lavastromen hebben voor een ruige rotsformatie gezorgd die zeer abrupt stopt waar de zee begint. De zee heeft stukken uit de kust geslagen en de golven klotsen tegen de uitgeslepen rotsen aan. Een indrukwekkende omgeving we nemen hier ruim de tijd om al dat moois op ons in te laten werken.

Los HerviderosLos HerviderosLos HerviderosLos HerviderosLos Hervideros

Los Hervideros

El Golfo is een klein vissersdorp van 150 inwoners met een aantal restaurants langs de zee en 2 kleine winkeltjes. Een gezellig sfeertje hier drinken we koffie. Chauffeur Ruud krijgt een mooie handgeschilderde pet van zijn schoonmoeder 😍.

Ruud zn nieuwe pet

Als we terug zijn in ons huis zie ik dat ik toch wat gemist heb bij het uitzoeken ( dat is mijn taak.... ) een wandelpad naar een uitzichtpunt, waarbij je een prachtig uitzicht hebt op Lago Verde. Helaas 🤭 dan maar een foto van internet

lagoverde700

Op ons gemakje terug, in de loop van de middag zijn we weer in Casa Helena en is het tijd om te relaxen.