Dag 10. Maandag 19 Juni van Karlskoga naar Myra

19 juni 2023 - Råda, Zweden

Gisteren is het niet droog geweest, maar als we vanmorgen opstaan is het wel bewolkt maar droog. De voorspellingen zijn ook goed, vandaag nog een kleine kans op een bui maar vanaf morgen weer zon. Onze volgende bestemming is Harlig Heden in Myra, dat is een voormalige boerderij waar een paar camperplaatsen zijn. Deze ligt aan de Klaralvsbanan, dat is 90 km oude spoorlijn van Hagfors naar Karlstad wat nu een  fiets/wandelpad is. Dit is op meer plekken in Europa dat wandelt of fietst heel relaxt. Eerst nog even langs de supermarkt om wat voorraad aan te vullen. En langs een Adria dealer. Een paar dagen geleden is bij een wegversmalling een andere camper met de spiegel tegen die van Alwie gereden. Het kapje is eraf, even kijken of dat hier gerepareerd kan worden. Helaas hebben ze dat niet dus het moet wachten tot we weer thuis zijn. We hebben al een paar keer achter een heel langzaam rijdende auto gereden zonder kenteken. Even opgezocht waarom dat is en wat blijkt: als je een brommerrijbewijs hebt mag je in een normale auto rijden, mits deze begrensd is op 30 km, geen kenteken heeft en een oranje driehoek op de achterruit. Levensgevaarlijk, rij je op een 80km weg en dan wordt 30 gereden door een gewone auto.

Onderweg komen we bijna geen auto's tegen, het is heel rustig. Dat is fijn rijden in een mooie omgeving.  Heel veel paarse lupines in de berm, prachtig!

Bloemen in de wei

Als we aankomen zien we niemand maar er staat wel 1 andere camper. Nou ja we zetten onze campers wel neer en als het niet goed is horen we het wel. Na een half uurtje komt een auto aan. De eigenaresse komt naar ons toe en het blijkt een Nederlands stel met kleine kinderen te zijn. Ze wonen hier nu 2 jaar, hebben een oude boerderij gekocht. Die zijn ze aan het opknappen en hebben plek voor 6 campers. Het ziet er prima uit, ruim opgezet.

Stellplatz Herlig Heden

Geen luxe, geen douche en de wc is een Zweeds toilet.

Stellplatz Herlig Heden. De Zweedse WC

Effectief en heel schoon! Fijne plek voor de komende dagen.

Na de lunch lopen we naar het wandel/fietspad en wandelen ruim een uur. We komen langs het oude station van Myra dat is nu een woonhuis,

Oude treinstation van MyraOude treinstation van Myra

Veel mooie bloemen in de berm.

Bloemen in de weiBloemen in de weiBloemen in de wei20230619_154337Veel mos in het bosBloemen in de wei

De rest van de middag lezen en niets doen. De was kan hier ook worden gedaan gewoon in haar eigen machine. Agnes en ik brengen onze was en ze gaat al 1 machine wassen en hangt het in de kelder op zodat het alvast kan drogen. Top, kost SEK 40 / € 4 per wasje  en we hebben alles weer schoon.

Gereden:  129 km  Temperatuur 20 graden bewolkt. Overnachting Stallplatz Harlig Heden in Myra.

Stellplatz Herlig Heden

Via Park4night SEK 200 / € 18