Dag 11. Dinsdag 20 Juni op de fiets naar Munkfors

20 juni 2023 - Råda, Zweden

Een heerlijk rustig begin van de dag, geslapen tot 08.00 uur! Voor het eerst deze vakantie we zijn meestal tussen 07.00 en 07.30 uur op. Gisteravond gemerkt dat het lang licht is. We zijn nu een stuk noordelijker, om 23.15 uur was het nog licht. Na het ontbijt nog een kopje koffie en tegen 10.00 uur stappen we op de fiets naar Munksfors. Via de oude spoorlijn is het heerlijk fietsen. Het is vrij vlak, af en toe een klein stukje omhoog maar prima.

Fietsen naar Munkfors

Fietsen naar Munkfors

In Munkfors is een waterval bij het Laksholmens Kulturhus, hier fietsen we naar toe zonder enig idee te hebben wat er verder nog is.

Waterval in MunkforsWaterval in MunkforsWaterval in Munkfors

Het Kulturhus is gesloten maar de rest van het gebied is een onverwachte bonus. Naast het Kulturhus staat een oude fabriek, dit is een walserij geweest. Door een gat kruipen we naar binnen

Oude walserij in Munkfors

en oh wat mooi! De muren vol met graffiti dat geeft een speciale sfeer.

Oude walserij in MunkforsOude walserij in MunkforsOude walserij in MunkforsIJzergieterij in Munkfors Oude walserij in MunkforsWe dwalen hier een hele tijd rond en genieten. Via een mooie oude brug naar de andere kant van het terrein. MunkforsDetail van de brugWeer een oude fabriek deze is open om te bezichtigen. Dit is een ijzergieterij geweest en alles staat er nog net zo als het was toen de fabriek in 1941 sloot. Gieterij in MunkforsIJzergieterij in MunkforsGieterij in MunkforsIJzergieterij in MunkforsIjzergieterij in Munkfors

De stempels om de merktekens in het ijzer te maken

IJzergieterij in MunkforsIJzergieterij in Munkfors

Ook hier weer heel wat tijd doorgebracht. Echt prachtig wat een onverwacht kado.  Onder het tabblad foto's vindt je de rest, we konden niet stoppen met foto's maken🤭

Nog even doorgefietst naar het centrum van Munkfors maar dat hadden we over kunnen slaan. Tijd om terug te fietsen, rond 14.30 uur zijn we terug en hebben ongeveer 35 km gefietst.

Alwie en Agnes zijn ook net terug zij zijn naar Hagfors gefietst dat was een stuk heuvelachtiger. Samen koffie gedronken en daarna doen we weer ons eigen ding.

Wat huishoudelijke taken, de was is droog en kan opgevouwen worden. Daarna lezen en niets doen.

Gereden : 0 km. Temperatuur 24 graden en bewolkt. Overnachting Stallplatz Harlig Heden in Myra.