02. 16 tm 19 Maart Palo Duro Canyon - Brantley Lake SP- Carlsbad Caverns NP- Guadalupe Mountains NP

10 mei 2021 - Guadalupe Mountains National Park, Verenigde Staten

Vandaag gaan we naar Brantley Lake SP, dat ligt dicht bij Carlsbad Caverns NP. Omdat we graag in de natuur staan, heb ik thuis dit State Park uitgezocht. Het is niet groot, overnachting is maar $ 14, prima voor 1 nacht. We wandelen wat rond, lezen in het zonnetje, vakantie. Voordat we gaan dumpen / water vullen zodat we niet afhankelijk zijn en ook kunnen boondocken.

De volgende dag naar Carlsbad Caverns NP.  Gelezen over dit park:  Dit park is opgenomen op de Werelderfgoedlijst en bevat een indrukwekkend grottenstelsel. Tot het grottencomplex behoort onder meer een ruimte van 1.200 meter lang, 190 meter breed en op het hoogste punt 107 meter hoog. Dit is de op drie na grootste grotkamer in Noord- en Zuid-Amerika. De andere ruimtes in de grot dragen mooie namen als Balloon Balroom en Bat Cave, waar een flinke vleermuisbezetting is. Je kunt per lift of te voet naar beneden en enkele gebieden zelfstandig bezoeken. Wij gaan te voet naar beneden gegaan en ook al is het afdalen dan nog valt het soms een beetje tegen. Je hoeft niet perse een tour met een ranger te doen, je mag ook zelf rondlopen. En dat doen wij, in ons eigen tempo en stil staan waar we dat zelf willen. Terug naar boven doen we wel met de lift.

Carlsbad Caverns NPCarlsbad CavernsCarlsbad Caverns NPCarlsbad Caverns NP

Als we zijn uitgekeken, rijden we naar Guadalupe Mountains NP. Gelezen over dit park: In Texas, tegen de grens met New Mexico, ligt een van Amerika's onbekendste nationale parken: Guadalupe Mountains National Park. Het grootste deel van dit park bestaat uit wildernis en ligt ver weg van de bewoonde wereld. Hoewel er weinig voorzieningen zijn, loopt er door Guadalupe Mountains National Park ruim 128 kilometer aan (wandel)paden. Het park is letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt: Guadalupe Peak is met 2.667 meter het hoogste punt van Texas. Begin je bezoek in het Pine Springs Visitor Center voor informatie over de wandelingen.

We gaan naar de Pine Springs Campground. Geen voorzieningen, het lijkt op een grote parkeerplaats, voor $ 8 kun je hier staan. We hebben het geluk dat we een plekje helemaal aan de rand hebben met zelfs een stukje grasveld voor de camper. Als we buiten zitten kijken we op de bergen, achter ons zijn de overige campers maar daar hebben we geen last van. Prima plekje, we blijven hier 3 nachten. In de dagen dat we hier staan, maken we een aantal mooie wandelingen.

Guadalupe Mountains NPGuadalupe Mountains NPGuadalupe Mountains NPGuadalupe Mountains NPGuadalupe Mountains NPGuadalupe Mountains NP

Dit park is een aanrader als je graag wandelt en geen massa's mensen tegen wilt komen.