Dag 09. Zondag 11 September van Codigoro naar Ravenna

11 september 2022 - Ravenna, Italië

Vandaag gaan we naar de Adriatische kust. Ravenna is maar 50 km dus we hebben alle tijd. Na het ontbijt de koffer en tassen weer wat gereorganiseerd. Er kunnen wat tassen in de auto blijven niet alles hoeft mee naar binnen. We slapen vandaag in Ravenna en morgen in Genua in een hotel. De auto moet op straat staan dus ik wil niets meer op de achterbank laten liggen. Losse tassen in de kofferbak en alleen wat mee naar binnen gaat op de achterbank. Ik probeer het altijd een beetje netjes in de auto te houden als we rondtrekken maar dat lukt niet altijd😇.

Uitchecken en we kunnen weer op pad. Het was een prima appartement maar wel jammer dat we niet buiten konden zitten door de vele vliegen. Die waren erg lastig en steken. Met het boeken van het appartement had ik bewust niet voor een plekje in de Po Delta gekozen omdat ik ervan uitging dat daar 's avonds veel muggen zouden zijn. Maar ik had niet bedacht dat we binnen zouden zitten ivm de vliegen en er niet echt een plekje om buiten te zitten zou zijn. ( alleen het terras bij het zwembad ) Het voordeel van rondtrekken is dat het maar voor een paar dagen was, volgende locatie zien we wel weer hoe het bevalt.

We gaan eerst naar het historische centrum van Ravenna. Op zondag is het parkeren van de auto gratis, we hoeven maar een klein stukje te lopen. Uiteraard starten we met koffie en omdat het zondag is wat lekkers erbij.

Op zondag koffie met wat lekkers

Ravenna, stad van de mozaïeken. Het is de voormalige hoofdstad van het West-Romeinse rijk en staat op de UNESCO-Werelderfgoed lijst. De mozaïeken zijn te vinden in oa de Basiliek van San Vintale. Wij gaan niet naar binnen maar wandelen lekker rond in de stad. Relaxte sfeer, mooie pleinen met terrassen, een aanrader. Er is ook een overdekte hal met winkeltjes en restaurants. Het is nog vroeg dus er wordt nog niet gegeten maar het ziet er gezellig uit.

Overdekte markt in Ravenna

In een van de winkeltjes halen we een Piadina, de plaatselijke versie van gevuld plat brood. Wij kiezen voor ham, smaakt erg goed.

Daarna naar de Basiliek van Sant'Apollinare. Dit katholieke bouwwerk staat op het platteland in Classe, niet ver van Ravenna. Het herbergt nu wat beschouwd kan worden als een van de mooiste mozaïeken van Italië, een mengsel van kunstwerken in Byzantijnse Ravennastijl. Op zondag gaat deze pas om 13.30 uur open, we wachten zo'n 20 minuten in de schaduw van een grote boom.

Basiliek van Sant Apolinare in ClasseBasiliek van Sant Apolinare in Classe

Voor de Basiliek staan beelden

Beelden buiten bij de Basiliek van Sant Apolinare in ClasseBasiliek van Sant Apolinare in Classe

Gelukkig is het binnen niet druk we kunnen rustig rondkijken. De mozaïeken zijn niet van dichtbij te bekijken, maar ook van een afstand maakt het indruk.

Basiliek van Sant Apolinare in ClasseBasiliek van Sant Apolinare in ClasseBasiliek van Sant Apolinare in ClasseBasiliek van Sant Apolinare in Classe

De terracotta vloer heeft een oud mozaïek vervangen dat gemaakt is van marmer en stenen materialen. Slechts enkele vierkante meters zijn bewaard gebleven, zichtbaar in de zijbeuken.

Vloertegel in de Basiliek van Sant Apolinare in ClasseVloertegel in de Basiliek van Sant Apolinare in Classe

Het is tijd om richting het hotel te gaan. Bij de ingang hangt een briefje met een telefoonnummer. Als ik bel krijg ik de code van de deur, binnen op de receptie ligt de sleutel van de kamer klaar. Niemand te zien verder, we kunnen het zelf verder regelen. Prima kamer, wat ouder en klein maar schoon. En......een groot terras zonder vliegen😜 Er is een " honesty bar" we kunnen zelf drinken pakken wat we morgen afrekenen. Dit met het vertrouwen dat je eerlijk ( honest ) bent en betaald wat je gebruikt.

Ruud gaat F1 kijken op zijn tablet op het terras

Balkon van Hotel Alba

en ik ga mijn moeder bellen. Even bijkletsen, gezellig.

En dan is het tijd om een wijntje op een van de terrassen te gaan drinken. We zitten aan de jachthaven, een mooi plekje. € 12 voor 2 wijntjes dat dan weer wel. Maar daar is de locatie dan ook naar.

Jachthaven van RavennaEen heerlijke pizza gegeten in een leuk tentje. En nu nog even op ons terras zitten, muziek van beneden erbij.

Overnachting Alba Hotel in Ravenna