Dag 13. Donderdag 15 September. Cogoleto - autorit langs de kust tot Final Ligure

15 september 2022 - Finale Ligure, Italië

Omdat de weervoorspellingen hetzelfde zijn als gisteren ( zwaar bewolkt met af en toe regen ) kiezen we ervoor om niet in de bergen te gaan wandelen. Gisteren hingen de wolken ook steeds boven land en het is jammer om te gaan wandelen in de bergen zonder uitzicht. En we komen nog in het Aosta dal en daar willen we ook wandelen. We hebben keus genoeg.

Voor vandaag heb ik een aantal leuke dorpjes uitgezocht. Allemaal langs de kust, we nemen uiteraard niet de tolweg maar gaan binnendoor over de kustweg. En als we toch willen wandelen: een paar kilometer landinwaarts ligt de Altopiano delle Manie. Er lopen heel wat wandel- en fietspaden waar je in alle rust kunt genieten van het weidse uitzicht over de Middellandse Zee en de achterliggende bergen. Hier starten we de dag met een korte wandeling. Er zijn geen uitgezette routes, we lopen een eind over het pad en draaien dan weer om.

Wandeling in de de Altopiano delle Manie

We lopen in een bos en het is goed te zien dat de herfst in aantocht is.

Herfst is in aantochtHerst is in aantochtHerfst is in aantocht

Wandeling in de de Altopiano delle Manie

Via slingerweggtjes door de bergen. Als je een stukje mee wilt rijden kijk dan op het tabblad video's.

Route langs de kust

weer richting de kust naar Final Ligure, onze eindbestemming van vandaag. Dit is ongeveer 50 km naar het oosten, maar hier een strakblauwe lucht en blauwe zee.

Route langs de kust

Het waait hard, we eten ons broodje op de rotsen maar de ham waait er bijna af. En het broodje was goed belegd dus daar ligt het niet aan.🙂

Verder landinwaarts, richting de autosnelweg, bevindt zich de grootste troef van Finale Ligure, het ommuurde Finalborgo, dat terecht uitgeroepen werd tot een van de mooiste dorpjes van Italië.Het historisch centrum is helemaal autovrij: je parkeert buiten de muren en treedt via de mooi gedecoreerde toegangspoort het oude stadje binnen.

Finalborgo

Finalborgo was eens, tussen 1162 en 1797, de hoofdstad van het soevereine markizaat Finale.
Nu kun je er heerlijk slenteren door de oude straatjes,

FinalborgoFinalborgo

die geflankeerd worden door talloze winkeltjes afgewisseld met mooie pleintjes en kerken en monumenten die je meenemen naar het verleden van het dorpje, zoals de Basilica San Biagio en de kloosters van Santa Caterina en San Francesco.

FinalborgoFinalborgo

Het mooi bewaarde historische centrum met oude stadsmuren

Finalborgo

en vier toegangspoorten, palazzi en historische gebouwen is een bezoekje waard. We hebben er heerlijk rondgeslenterd en koffie gedronken op een van de mooie pleintjes.

Finalborgo

Via de kustweg weer terug, het was weer een heerlijke relaxte dag. Ook al doen we voor ons gevoel niet zo veel, de dag vliegt voorbij. Dit is alweer de laatste avond hier, morgen gaan we weer verder met onze rondreis.

Overnachting Villa Beuca in Cogoleto