Donderdag 14 April de Seven Hanging Valleys Trail

14 april 2022 - Praia da Falésia, Portugal

Vandaag gaan we de Seven Hanging Valleys Trail lopen. De route is kort gezegd: Praia da Marinha – Praia de Benagil – Carvalho Beach- Alfanzina Lighthouse – Praia de Vale Centianes. Je kunt er voor kiezen om de hele route te lopen, je kunt ook slechts een deel te lopen, je kunt bij ieder strand starten. In totaal is de route 6 km, dus 12 km als je volledig heen en terug loopt. De betekenis van Seven Hanging Valleys Trail : Dit pad klimt op en neer door ravijnen die bijna altijd boven zeeniveau uitkomen - de hangende valleien. In het verre verleden werd elke hangende vallei geassocieerd met de monding van een stroming.

Onderweg

Omdat we rustig aan doen en eerst alles voor de lunch halen zijn we pas tegen 11.15 uur bij Praia da Marinha. En waar we totaal niet bij hebben nagedacht omdat het de afgelopen dagen overal rustig was: er is geen parkeerplekje te vinden! Het is vandaag erg mooi weer en de parkeerplaats ligt natuurlijk bij het strand. OK, dan rijden we naar de vuurtoren van Alfazina en lopen de route anders. Vlak bij de vuurtoren vinden we een parkeerplekje op een klein pleintje. Eerst koffie en dan wandelen, we gaan eerst naar het eindpunt.

De vuurtoren  van Alfazina

Prachtige wandeling langs de kliffen met mooi uitzicht. Omdat de zon schijnt heeft de zee een mooie blauwe kleur.

Seven hanging valleys trailSeven hanging valleys trailSeven hanging valleys trailHuisjes bij het strand

Onderweg een lekkere lunch, ik had kleine cupjes met verschillende vispate ( makreel, tonijn, sardine en zalm ) gevonden. Als we het op het broodje smeren lijkt het kattenvoer maar het smaakt heerlijk.

Lekkere lunch

Inmiddels is het behoorlijk warm geworden, gelukkig gaat de wandeling ook een klein stukje door bos. Maar de zee is nooit ver weg.

Seven hanging valleys trail

De route loopt bovenlangs de baaitjes met zandstrand, het is druk. Ook veel boten ( tours ) en kajaks in de zee.

Drukte op het strand

Na een km of 5 vinden we het welletjes, op de route wordt het steeds drukker omdat we bij Praia da Marinha in de buurt komen. We besluiten dan ook om te draaien en terug te lopen. Weer bij de auto hebben we ruim 10 km gelopen, dus niet eens zo veel gemist. Ik heb wel wat last van de warmte gehad ( ik moet toch wat te zeuren hebben 🤣) moet er nog even aan wennen.

Absoluut een aanrader, de route is niet echt zwaar. Soms een beetje klimmen en dalen maar voor het grootste deel redelijk vlak.

Op de weg terug boodschappen, Ruud kookt vanavond weer. Hij maakt gebakken mosselen met paprika en ui. Rijst erbij, het is heerlijk.

Ruud kookt

Na het eten uiteraard nog een avondwandeling en er is weer een lekkere vakantiedag (bijna) voorbij. Vandaag totaal ruim 13 km gelopen. En nu zitten we op ons balkon met een wijntje, lekkere muziek komt van beneden. Leuk sfeertje en dit uitzicht.Helemaal top!

Avondsfeer in de haven