Vrijdag 15 April naar Tavira en langs de kust

15 april 2022 - Praia da Falésia, Portugal

Tavira is een plaatsje dat verder naar het oosten ligt, ongeveer een uur rijden. Vandaag geen wandeldag maar slenterdag. Onderweg komen we door Olhao,langs een vervallen pand vol met Street Art. We zien vaker oude vervallen panden die mooi beschilderd zijn, maar dat is meestal op een plek waar we niet kunnen stoppen. Nu wel, dit ligt midden in het stadje aan de doorgaande weg. We nemen dan ook ruim de tijd om het te bekijken en fotograveren. Zo mooi dit soort onverwachte pareltjes.

Street Art in OlhaoStreet Art in OlhaoStreet Art in OlhaoStreet Art in Olhao

Tavira is een van de mooiste kuststeden in de regio. Het stadje ligt aan beide zijden van de brede rivier de Gilão .Een wandeling maken langs de rivieroever is een van de beste manieren om Tavira te verkennen .

Aan de rivier in TaviraAan de rivier in TaviraSelfie in Tavira

Er is een grote markt aan de rivier, hier kan je vers fruit kopen. Het is gezellig druk, niet zo toeristisch als aan de westkant van Portugal. Leuke sfeer echt een aanrader als je even wat anders wilt.

Pleintje in Tavira

Als we een paar uur rondgeslenterd hebben rijden we naar Santa Luzia aan de kust. Dit heeft een prachtige boulevard aan de lagune.

Boulevard van Santa Luzia

Hiervandaan kun je met een ferry naar een zandstrand. Een eind verderop is ook een brug naar het strand. Langs de weg staat het vol auto's het is druk aan het strand. Blijkbaar hebben veel Portugezen een vrije dag, het is Goede Vrijdag vandaag. Strand is aan ons niet besteed, we gaan naar de lagune waar we al gewandeld hebben ( de Ludo trail) Ruud dacht daar nog een wandelpad te hebben gezien. Maar dat is niet zo dat was het pad naar de kust. Op de parkeerplaats staat het vol campers, het lijkt erop dat ze daar overnachten. Als je aan de rand staat heb je zicht op de lagune dus dit is een mooie plek. Ik denk dat je er gratis kunt staan maar dat weet ik niet zeker.

We gaan terug over zo veel mogelijk kleine binnenwegen maar Google Maps wil ons steeds naar de N125 sturen. Opletten dus.

Vanavond gaan we in een van de restaurants aan de Jachthaven eten, tot nu hebben we (heeft Ruud) zelf gekookt. Maar een keer uit eten is ook lekker. En lekker was het, als voorafje knoflookbrood en daarna steak voor 2 met gegrilde groente en aardappel uit de oven. Daarna een wandelingetje en onderweg een ijsje. En nu weer op ons balkon mensen kijken. Het is druk geworden vandaag, we hebben genoeg te zien.

En uiteindelijk toch nog 10 km gelopen.