Dag 05. Dinsdag 13 Juni van Ystad naar Axeltorp

13 juni 2023 - Axeltorp, Zweden

Prima geslapen vannacht. Gisteren hoorden we een paar keer de trein langs komen maar daar hebben we geen last van gehad. Na het ontbijt naar de Lidl voor wat brood en fruit en dan door naar Ales Stenar.

Info van internet: Ale's stenar- mysterieuze monolieten gelegen op de hoogten boven Kåseberga net ten oosten van Ystad, zijn een van de meest mythische bezienswaardigheden van Zweden. Sommigen geloven dat het een grafmonument is, terwijl anderen geloven dat het een oude astronomische kalender is. De stenen zijn zo geplaatst dat de zon in de zomer in de noordwestelijke hoek ondergaat en in de winter in de tegenoverliggende hoek opkomt.De 59 stenen zijn geplaatst in de vorm van een schip. De gehele vloot is 67 meter lang en 19 meter breed. Het monument is waarschijnlijk ergens tussen 500 en 1000 na Christus opgericht. tijdens de ijzertijd.

Bij de parkeerplaats is een camping, Ruud vraagt of we daar tegen betaling de toiletcassette kunnen legen en dat kan. Top doen we dat als we terugkomen.

Ales Stenar is mooi om te zien het is gelukkig niet druk dus een paar prima foto's zonder toeristen.

Ales StenarAles StenarAles StenarAles StenarBij Ales StenarBij Ales StenarBij Ales Stenar

Terug bij de camping is niemand meer te bekennen en als Ruud belt kan het pas na 14.00 uur. Dan niet daar gaan we niet op wachten. Op de parkeerplaats kunnen we wel water vullen dus dat is geregeld. Via mooie binnendoorwegen gaan we richting het noord-oosten. Het plan is om ergens bij Ivosjon (Ivomeer) een mooi plekje te zoeken. Onderweg via de Park4night app een camping gezocht waar we de toiletcassette en de vuilwatertank kunnen legen. Voor € 2,50 is dat geregeld. De toiletcassette gaat in een machine die het ding helemaal reinigt dus dat is heel fijn. We rijden om het meer heen en op google maps kleine weggetjes in maar vinden geen mogelijkheid om te staan. Waarschijnlijk moeten we daarvoor verder het binnenland in. Voor nu is het mooi geweest het is 15.30 uur. Via campercontact een plek gezocht en die is super! Niet gratis, maar zo mooi dat we meteen besluiten hier 2 nachten te blijven. Op een van de aanwezige picknickbanken drinken we met zn vieren een wijntje.

Stallplatz Axeltorp

Daarna gaat ieder weer naar zn eigen camper en is het tijd om te lezen, te eten en verder te genieten van deze top plek.

Gereden: 166 km. Temperatuur 24 graden. Overnachting Stallplats Axeltorp

Stallplatz AxeltorpStallplatz AxeltorpStallplatz Axeltorp