Dinsdag 19 Oktober naar Agios Nikolaos en omgeving

19 oktober 2021 - Kollivas, Griekenland

Eerder deze week zijn we naar Rethimnon gegaan dat was 75 km naar het westen. Vandaag gaan we naar Agios Nikolaos dat is 75 km naar het oosten. We zitten precies in het midden. Na het ontbijt geen koffie meer, we hebben het een en ander in de planning voor vandaag en willen een beetje op tijd gaan. Ik ben 26 jaar geleden in Agios Nikolaos op vakantie geweest en ik ben benieuwd of ik er nog wat van herken. Dat was met een vriendin een zon en zee vakantie, heel wat anders dan nu😉. Maar ik zou er nu geen zin meer in hebben die tijd is voorbij.

Als we aankomen kunnen we de auto bij de jachthaven kwijt, ook nu weer € 3 voor de hele dag. De parkeerkosten zijn hier nog wel te overzien. Eerst maar eens koffie in een tentje met zicht op de haven, we zitten hier lekker.

Haven van Agios Nikolaos

Haven van Agios Nikolaos

Daarna wandelen we het stadje in, het is niet zo druk maar wel toeristisch. Uiteindelijk komen we bij een baaitje dat herken ik nog wel. Rondom allemaal terrassen dat is niets veranderd. Leuk om te zien.

Baaitje in het centrum van Agios Nikolaos

Langs de zee loopt een promenade die lopen we af en komen dan weer bij de jachthaven uit. We halen lekkere broodjes en koffie en lunchen hier.

Een stukje buiten Agios Nikolaos, ongeveer 10 km de bergen in ligt het dorp Kritsa. Volgens de info die ik heb gelezen zou het een leuk bergdorpje zijn. Misschien zijn we verwend of we zijn niet op goede plek, maar we vinden er niets aan. Maar.......net buiten het dorp Kritsa ligt ook een van de vele kloven die Kreta rijk is, namelijk de Kritsa Kloof. Dit is een diepe, smalle kloof in de grond, omgeven door metershoge geelbruine rotswanden. De Kritsa kloof is op zijn smalste deel slechts 90 centimeter breed! Er zijn diverse routes die je kunt bewandelen. De kortste wandelroute is zo’n 6 kilometer lang. De kloof wordt een stuk minder vaak bezocht dan de populaire Samariakloof en de Imbroskloof. De kloof loopt in tegenstelling tot andere kloven in het rond, waardoor je je wandeling eindigt waar je hem bent begonnen. En dit is ook een reden dat we hiernaar toe zijn gegaan. Google maps stuurt ons het dorpje met hele smalle weggetjes in. Dat doen we maar niet het is maar 1 km naar de ingang van de kloof dus we laten de auto in het dorp staan. We zien nergens wandelroutes er loopt maar 1 pad in de richting van de kloof. Het is goed aangegeven maar eigenlijk kan het ook niet missen je loopt over de rivierbedding en kan maar 1 kant op.

Wandeling in de Kritsa Kloof

Onderweg staat regelmatig een rode stip of rode pijl. Op lastige stukken zitten metalen handvaten in de rots. Ook is er een stuk met een touw. Af en toe klauteren over de rotsen maar nergens echt moeilijk. Het was ons niet helemaal duidelijk hoe lang we in de kloof zouden lopen, en twijfelen soms een beetje of we wel op de korte route zijn. Zeker als ineens de rode stippen weg zijn, maar even later zijn ze er gelukkig weer. Maar aan de andere kant, we lopen in een kloof dus hoe kun je dan verdwalen🤣

Wandeling in de Kritsa KloofWandeling in de Kritsa KloofOp sommige stukken ligt nog steeds water

Wandeling in de Kritsa Kloof

Het is echt een prachtige wandeling we halen 1 keer een stel met een kindje in en verder zien we helemaal niemand

Wandeling in de Kritsa Kloof

Na ongeveer 3 km door de rivierbedding omhoog te zijn geklauterd zijn we aan het eind. Ook hier goed aangegeven dat we nu het pad op moeten, de rivierbedding  loopt nog verder door.  Eerst nog een behoorlijk stuk omhoog en dan dalen we weer af. In totaal ook ongeveer 3 km over een rotsachtig paadje. In de kloof had ik last van mijn wandelstokken omdat ik regelmatig mijn handen nodig had om te klauteren. Ruud was zo lief om ze voor mij vast te houden🥰 Maar nu ben ik er wel weer blij mee het is fijner wandelen met stokken. En inderdaad, het is een rondwandeling want ineens staan we weer bij het begin van de kloof. Nog 1 km naar de auto en de wandeling zit erop.

We gaan terug naar het appartement, onderweg nog even tanken en rond 18.00 uur zijn we weer thuis.

Topdag vandaag!

Temperatuur: 24 graden licht bewolkt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jannie:
    19 oktober 2021
    Wat een prachtige wandeling zo te zien!
    En dan die rust, zalig…

Herkenbaar hoor! Ook voor mij geen strandvakantie meer maar erop uit, de omgeving zien😉
  2. Ruud en Friedi:
    19 oktober 2021
    Ja zeker het was prachtig. Grappig hoe we in de loop van de tijd veranderen he?