Dag 08. Vrijdag 16 Juni op de fiets naar Kosta

16 juni 2023 - Kosta, Zweden

Jeetje we zijn al een week op pad, wat gaat de tijd toch snel. Maar we hebben nog 2 weken. Vannacht heeft het een tijdje geregend, als we opstaan is het droog maar wel bewolkt. De temperatuur is goed. Vandaag gaan we op de fiets naar Kosta, ongeveer 10 km. Eerst over de gravelweg en dan langs de grote weg. Een hele rustige weg er komt maar af en toe een auto voorbij. En ook nu weer heuvel op / heuvel af. Kosta is een heel klein dorpje hier staat de Kosta Fabriek.

Fabriek Kosta Boda

Er is een outlet, een gallery, glaswinkels en een glasblazerij. Leuk om rond te kijken, er wordt heel veel mooi glaswerk en glazen kunstvoorwerpen verkocht. We laten ons niet verleiden, thuis hebben we echt geen plekje meer voor nog een glazen kunstvoorwerp. De glasblazerij is ook leuk om te zien het is heel rustig en we krijgen wat uitleg.

Glasblazerij KostaGlasblazerij KostaGlasblazerij KostaGlasblazerij KostaGlasblazerij KostaGlasblazerij KostaGlasblazerij Kosta

Het gekleurde poeder wordt gebruikt om vormen in het glas aan te brengen.

Glasblazerij KostaGlasblazerij Kosta

Als het voorwerp klaar is gaat het  nog 4 uur in een oven van 500 graden. Daarna is het pas klaar.

We fietsen weer terug en tegen 14.00  uur zijn we  weer bij de camper. Als we 5 minuten terug zijn gaat het regenen en onweren. Niet heel veel maar ik ben wel blij dat we niet meer op de fiets zitten. De rest van de dag is vergelijkbaar met gisteren.Na het eten nog een uurtje een lekkere boswandeling.

Gereden: 0 km  Temperatuur 22 graden, bewolkt soms regen.Frisse wind. Overnachting Kostavagen Strand