Donderdag 21 Oktober. Arkadi-klooster en de Amari vallei.

21 oktober 2021 - Kollivas, Griekenland

Yes we hebben de goede beslissing genomen gisteren. Als we vandaag wakker worden zien we een strakblauwe hemel, perfect voor een tocht door de bergen. Via de kleine bergweggetjes rijden we naar het Arkadi klooster, een rit van ruim 1,5 uur. Onderweg prachtige vergezichten, wat is dit toch genieten. Bij het Arkadi klooster kan het druk zijn, maar we hebben geluk, het valt mee met de drukte. Het ligt op 500 meter hoogte en is in de 13e eeuw gebouwd.

Arkadi klooster

Arkadi klooster

Arkadi kloosterArkadi klooster

We kijken hier een tijd rond en gaan dan naar de Amari Vallei over weer zo'n prachtige weg. Het ene moment komen we door dorpjes die bijna uitgestorven zijn en waar het lijkt of er alleen nog oude mensen wonen. Het andere moment komen we door een stad waar industrie en veel bedrijvigheid is.

Onze auto

Als we bijna bij Amari zijn zien we een bordje met " monumentale olijfboom van Monastiraki". We zijn nieuwsgierig en rijden er naar toe. Wat een prachtige oude bomen staan hier. Ik kan nergens vinden hoe oud ze zijn, maar oud en monumentaal zijn ze zeker!

Oude olijfbomenOude olijfbomenOude olijfbomen

Nu steken we door naar Spili, dit dorp ligt aan de weg van Rethimnon naar Agia Galini aan de zuidkust. Deze weg wordt geadviseerd als een mooie route om te rijden, en dat is het inderdaad. Het dorpje is levendig met uiteraard veel terrassen. Een mooie plek om even koffie te drinken dus.

Top in de wolken

De zuidkust en dan met name Agia Galini heeft een heel andere sfeer dan de noordkust. Beetje hippie sfeertje, leuk!

Kust bij Agia GaliniKust bij Agia GaliniKust bij Agia Galini

Ook hier lekker rondgeslenterd en na nog maar weer een koffie en een ijsje gaan we weer richting Heraklion en ons appartement. Onderweg begint het lampje van de bandenspanning te branden. Gestopt maar er is niets te zien. De auto volgooien dan hoeft dat morgenvroeg niet. Meteen voor de zekerheid de banden op spanning gebracht. Ik moet er niet aan denken dat we morgenochtend als we naar de luchthaven gaan een lekke band hebben....

Ruud kookt weer ( heeft hij bijna iedere dag gedaan ) en ik ga alvast zoveel mogelijk inpakken. Tussendoor gaat Ruud nog eens naar de banden kijken maar er lijkt niets aan de hand te zijn. Pffff gelukkig maar.

Nog even naar Georgina gelopen om afscheid te nemen en de toeristenbelasting te betalen, € 4,50 voor de hele periode. En helaas is dit de laatste avond van een heerlijke vakantie 😊

Temperatuur: 25 graden licht bewolkt

1. Jannie:
    21 oktober 2021
    Wat een mooie foto’s van een prachtige rit vandaag!
    Kan mij goed voorstellen dat jullie genoten hebben deze week.
    Goede vlucht morgen en pak je goed in, het is hier herfst😉