Dag 05. Dinsdag 10 Oktober. Deel Corfu Trail bij het Korission meer

10 oktober 2023 - Chalikounas, Griekenland

Gisteravond heeft Ruud de oorlog verklaard aan de muggen. Er zijn wel horren voor de ramen en openslaande deuren, maar die moet je omhoog trekken. Raar systeem want de hele hor moet omhoog als je naar binnen of buiten wilt. Ruud heeft er een heel stel gedood en nu laten we 1 deur helemaal dicht. Binnen alle lampen uit en heel snel naar binnen of buiten. Het heeft gewerkt, vannacht geen last gehad.

Vandaag gaan we weer een deel van de Corfu Trail lopen. Met dit stuk zijn we Zaterdag begonnen. Nu starten we aan de andere kant van het Korission meer in Chalikounas.

Het Korission meer is een prachtig meer (6000 hectare, het grootste meer op Corfu) Het meer is ontstaan als gevolg van overstromingen van de reeds bestaande moerassen die door de Venetianen waren aangelegd om zoutpannen te creëren.

Corfu Trail tussen zee en meer van KorissionCorfu Trail tussen zee en meer van KorissionCorfu Trail tussen zee en meer van Korission

Het meer is 5,4 km lang en 1 km breed en heeft een smalle verbinding met de zee.

Op de smalle strook tussen meer en zee zijn duinen die bedekt zijn met jeneverbesstruiken en hierlangs ligt een lang zandstrand, het strand van Halikounas. Rond het meer is een natuurgebied.

De wandeling loopt door de duinen, maar over een breed pad waar ook auto's kunnen rijden. We zien zelfs een paar campers geparkeerd, mooie overnachtingsplek! Aan het begin is het op het strand nog druk maar hoe verder we lopen hoe rustiger het wordt. We lopen tot de smalle verbinding met de zee. Gaan nog wel een stukje verder maar daar wordt het weer mul zand dus we draaien om. Wat een prachtige wandeling, totaal ongeveer 8 km maar we doen rustig aan. Gaan ook regelmatig even zitten of blijven stil staan om te genieten van de omgeving.

Als we weer terug zijn bij de auto even op de kaart kijken waar we nu naar toe gaan. De auto staat ook op een mooi plekje.

Het wordt tijd voor een broodje maar dan wel met mooi uitzicht natuurlijk. En dat vinden we een minuut of 20 verderop langs het strand. Eten eerst, en lopen daarna nog een stukje langs het strand.

Afsluiten met koffie, we nemen de tijd. Terug naar het appartement via kleine weggetjes door de olijfgaarden en de heuvels van ongeveer 500 meter. Wel steile weggetjes en op 1 punt is Ruud weer omgedraaid. Het werd een karrespoor ( wel naar een paar huizen ) en zo steil naar beneden dat we dat maar niet doen. Omdat er huizen staan konden we draaien dus niets aan de hand. Mooie route, heerlijk om zo het eiland te verkennen. Vandaag zijn we op tijd terug, tegen 15.00 uur. Ik ga in de tuin van het appartement nog wat foto's maken

20231010_15203120231010_151828

20231010_151512

Verder een rustige middag / avond.

Temperatuur: 26 graden en onbewolkt.