Dag 06. Woensdag 11 Oktober. Baai en Klooster van Paleokastritsa

11 oktober 2023 - Paleokastritsa, Griekenland

Vanmorgen rustig aan gedaan, we willen naar de baai en Klooster van Paleokastritsa. Ongeveer een uurtje rijden, we hebben de tijd. Vandaag staat geen wandeling op het programma.

We rijden nu een weg die we nog niet hebben gereden. Verrassend genoeg zijn hier aan de rustige westkant van het eiland de wegen veel beter. Aan de oostkant liggen de grotere plaatsen dus dat zou je daar verwachten. De omgeving doet hier Italiaans aan. Veel hoge cipressen en de sfeer in de dorpjes langs de kust is meer Italiaans dan Grieks. De afstand de hak van de laars van Italië en Corfu is maar 100 km. Dus dat de natuur zo'n beetje hetzelfde is, is ook wel logisch.

Het Theotokos klooster, bij Paleokastritsa, is gewijd aan de Moeder Gods; de Theotokos. Het klooster werd in 1228 gesticht, maar de huidige gebouwen zijn van 17e en 18e eeuw. Het klooster is niet meer in gebruik. Er woont nog wel een monnik, die beheerder is. Het klooster ligt bovenop een berg. De weg ernaar toe is smal, er staan daarom stoplichten die voor een vlotte doorgang zorgen. Ook hier veel toeristen maar er hangt toch een rustige sfeer. Binnen de kloostermuren is ook een kleine tuin,

Klooster van Paleokastritsa

buiten de kloostermuren is een pad naar een ijzeren kruis op de punt van een rots. Vanaf daar een mooi uitzicht en

Bij het Klooster van Paleokastritsa

zicht op het Klooster.

Klooster van Paleokastritsa

Na een uurtje gaan we met de auto naar de baai in het dorpje. Hier is het toeristisch maar doordat het naseizoen is niet te druk. Voor € 5 kunnen we de auto weer parkeren en dan eerst koffie. Ook al drinken we daar koffie voor het toilet moet toch € 1 worden betaald☹ Als je een polsbandje hebt omdat je een ligstoel hebt gehuurd is het gratis. Ik sta tussen m'n kleine geld een euro te zoeken voor de automaat om naar binnen te kunnen. Er komt net iemand uit het toilet die zijn polsbandje voor mij gebruikt. Aardig!

Er hangt een leuke sfeer in de baai, we brengen hier nog best veel tijd door

Baai van Paleokastritsa

Veel winkeltjes waar  " meer van hetzelfde" wordt verkocht

Baai van PaleokastritsaBaai van PaleokastritsaBaai van PaleokastritsaBaai van Paleokastritsa

Nog een lekker ijsje

Baai van Paleokastritsa

Dan gaan we weer terug we hebben het hier wel gezien. Omdat we al vroeg ( 14.30 uur) weer bij het appartement zijn stel ik voor om in de buurt een baaitje te zoeken en te gaan zwemmen. Ruud is verbaasd want zo'n voorstel had hij van mij niet verwacht. Ik hou niet zo van zwemmen en al helemaal niet in de zee. Maar om nu al zo vroeg op ons balkon te zitten.....daar heb ik vandaag geen zin in. Dus hup de zwemkleding aan en op zoek. Na een minuut of 20 vinden we een klein kiezelstrand waar het heel rustig is. Perfect. En dan ga ik heel ver uit mijn comfort zone door zelfs het water in te gaan!

Baai vlak bij ons appartement

Baai vlak bij ons appartement

En eerlijk gezegd was het heerlijk 😇 De kust achter mij is het Griekse vasteland dat is maar 8 km.

Weer terug bij het appartement douchen en dan is het tijd voor een koude witte wijn. Lekkere dag zo, morgen nog 1 volle dag en dan zit het er al weer op. Een week is zo voorbij.

Temperatuur 28 graden en onbewolkt.

1. Christine:
    11 oktober 2023
    Dat nieuwe badpak moest uiteraard wel gebruikt worden, ik begrijp je wel.... Geniet van de laatste dagen.
  2. Ruud en Friedi:
    12 oktober 2023
    idd😎 ik heb het niet gekocht om ongebruikt mee terug te gaan.