Dag 13. Donderdag 22 Juni van Myra naar Fengersfors

22 juni 2023 - Fengersfors, Zweden

Yeah de zon schijnt weer als we wakker worden, voorlopig geen regen voorspeld dus het ziet er goed uit. Voordat we gaan nog even grijs water lozen en vers water bijvullen. Toiletcassette legen kan hier niet maar dat hoeft ook niet we hebben gebruik gemaakt van het Zweedse toilet. Eerste stop in Munkfors tanken en naar de supermarkt voor wat fruit en zuivel. Onderweg vinden we het best ver naar Munkfors en stoer van onszelf dat we dat hele stuk  (2x) hebben gefietst. Een relaxte rit naar Fengersfors waar we rond 12.00 uur aankomen. Alwie heeft onderweg een eland met een kalf gezien. Wel ver weg maar toch........wel gezien! Plekken nog voor het uitkiezen dus we hebben mooie plekken met zicht op het meer.

Info van internet:  In een voormalige papierfabriek in Fengerfors (Noord-Dalsland) is tegenwoordig een thuis voor verschillende culturele initiatieven en duurzame projecten. Een beetje verstopt in de bossen van Dalsland vind je een inspirerend fabrieksterrein met galeries, een bakker, fika-adres en een museum, een plek waar kunstenaars en ambachtslieden elkaar versterken. Net als Garveriet langs de Gotaleden is dit een broedplaats waar de energie en inspiratie voor het oprapen ligt. Wandel een rondje langs de kunstenaars, die je aan het werk kunt zien en het keramiekatelier, koop ambachtelijk gebakken brood uit de steenoven en schuif voor een fika aan bij het Not Quite Café, gerund door de Belgische zussen Evi en Mieke.

Omdat het bijna lunchtijd is lopen we eerst naar het fabrieksterrein en halen een vers brood. Terug bij de camper genieten, het is echt lekker. Voordat we morgenvroeg weg gaan halen we er nog 1.

Daarna gaan we terug om op ons gemak rond te kijken. Het Not Quite Cafe is gesloten i.v.m. midzomernacht feest. Maar de fabriek kunnen we wel in en tot onze grote vreugde staan de machines er nog en kunnen we rustig rondlopen. Omdat ik bij een golfkartonfabriek werk en Ruud door zijn werk in Nederland ook nog wel eens in papierfabrieken rondloopt is dit extra leuk. Genieten!

Oude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek FengersforsOude papierfabriek Fengersfors

In de oude rollenloodsen zijn exposities dat geeft een speciale sfeer.

Oude papierfabriek Fengersfors expostieruimteOude papierfabriek Fengersfors expostieruimteOude papierfabriek Fengersfors expostieruimte

En ook nu weer de rest van de foto's onder het tabblad

Bij de bakker halen we wat lekkers en bij de camper drinken we met z'n 4en koffie. De jongens nemen nog een duik in het meer.

Zwemmen in het meer

Daarna nog een avondwandeling. Verder niets meer.

Gereden: 167 km. Temperatuur 24 graden licht bewolkt. Overnachting Stallplatz Fengersfors

Overnachting FengersforsOvernachting Fengersfors

sitecode 81821 camper contact SEK 100 / € 9 contant geen voorzieningen.