Dag 03. Zondag 08 Oktober. deel 10. Spartylas-Kaminaki van de Corfu Trail.

8 oktober 2023 - Spartilas, Griekenland

Vanmorgen waren we wat vroeger wakker en hebben tijdens het ontbijt de zon op zien gaan. Wat een heerlijk begin van de dag.

Vroeg ontbijtje

Vandaag staat een stuk van deel 10. Spartylas-Kaminaki van de Corfu Trail op de planning. Omdat het een uurtje rijden is naar Spartylas vertrekken we op tijd. De route loopt door het dorpje, even verwarrend maar uiteindelijk heeft Ruud de route gevonden. Zie de gele stip rechts op de foto.

Corfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

Het pad gaat al vrij snel over in een smal, steil paadje. Goed opletten waar je de voeten neerzet,

en van de omgeving kunnen we alleen genieten als we stoppen.

Corfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

Ruud vindt dit niet zo leuk en stelt voor om terug te gaan en de route bij het klooster weer op te pakken. Hij loopt liever in een gebied met een uitzicht en waar je onder het lopen van de omgeving kan genieten. Prima, geen probleem we draaien weer om.

We gaan met de auto richting het Ypsilos Pantokrator-klooster, dat ligt op ruim 900m. De route gaat via smalle haarspeldbochten omhoog. Door dorpjes waar ook nog auto's op de smalle weg zijn geparkeerd is het soms passen en meten als er een tegenligger aan komt. Maar ik heb een goede chauffeur het gaat allemaal zonder enig probleem.😇 Uiteraard heeft Ruud inmiddels zin in koffie en zegt dat we bij het klooster koffie gaan drinken. Ja hoor, keep on dreaming.......maar we zijn verbaasd als dat inderdaad kan. Koffie met uitzicht!

Koffie met uitzicht bij het klooster

Het is druk rondom het klooster, en het rare is dat het klooster onder een zendmast staat

Het klooster onder de zendmast

Een eindje verderop zijn alle zendmasten van het eiland verzameld

Zendmasten op 908 m hoogte vlak bij het klooster

Zendmasten op 908 m hoogte vlak bij het klooster

Na de koffie dalen we een klein stukje met de auto en pakken dan de Corfu Trail weer op. En het was een goede beslissing om dit zo te doen. Het loopt heerlijk relaxt met uitzicht alle kanten op. Wel dalen we heel geleidelijk dus straks wel weer omhoog

Corfu trail tussen Spartylas en KaminakiCorfu trail tussen Spartylas en KaminakiCorfu trail tussen Spartylas en KaminakiCorfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

Corfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

In dit gebied zijn in het voorjaar de bosbranden geweest, hele stukken natuur zijn verbrand. Maar je ziet ook hoe snel de natuur zich weer hersteld, aan sommige struiken zitten weer groene blaadjes.

Corfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

Vandaag hebben we weer een super lunchplek, een paar rotsen in de schaduw van een boom en wij zijn blij. We eten wraps met een tonijnsalade ( uit blik) erg lekker

Corfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

Na de lunch weer terug en ook al gaat het geleidelijk omhoog ik voel het wel in de kuiten. We zijn zo hoog dat we Albanië kunnen zien liggen ( links achter mij )

Corfu trail tussen Spartylas en Kaminaki

Weer terug bij de auto hebben we bijna 10 km gelopen. Niet zo veel maar wel pittig af en toe. Er komt een Duits stel naar ons toe, ze vragen of we een lift willen geven naar hun auto die een km of 3 verderop staat. Ze zijn naar boven gewandeld maar het is zwaarder dan ze hadden gedacht. Natuurlijk kunnen ze meerijden, kleine moeite.

Via de haarspeldbochten weer naar beneden en aan zee drinken we nog een koffie aan de boulevard. We zitten in een Engelse pub, een ontmoetingsplek, allemaal ouderen ( 70+) die elkaar kennen en om 15.00 uur al lekker aan een biertje zitten🙈

Tegen 16.30 uur zijn we weer bij ons appartement, het was een topdag! Douchen en dan is het voor ons ook tijd voor een lekkere koude witte wijn. Ons appartement ligt gunstig t.o.v. de zon, we hebben de ochtendzon dus als we in de middag terug zijn lekker in de schaduw op ons balkon.

Ruud kookt vanavond een prutje..... we hebben gisteren ( ivm de warmte ) gehaktballen in tomatensaus uit blik meegenomen. Blik champignons erbij. Kruiden erdoor en met rijst. Normaal zijn we meer van de verse groente en zeker geen vlees uit blik, maar voor nu niet te moeilijk over doen. Geen culinair hoogstandje maar het smaakt prima.

Temperatuur op de berg 21 graden in het dal 27 graden. Onbewolkt.