Zaterdag 16 Oktober de omgeving verkennen

16 oktober 2021 - Kollivas, Griekenland

Vandaag blijven we in de directe omgeving van ons appartement. We hebben een zeer relaxte start vandaag. Als we op ons zijbalkon nog een koffie drinken maken we een praatje met Georgina, de eigenaresse. Vanavond laat komen 20 nieuwe gasten dus het wordt wat drukker. Op het terrein staan allemaal granaatappel bomen en we mogen plukken wat we willen.

Granaatappels

Ze laat zien hoe ze schoongemaakt moeten worden  ( heel simpel van de boven  - en onderkant een stukje afsnijden, in vieren snijden en de pitjes eruit halen die zijn eetbaar  )

Granaatappel

Ik had dit nog nooit gegeten het is erg lekker en gezond. Ik doe ze morgenochtend over de muesli 😊

Op 15 km afstand ligt Doxa , een kleine maar bekende grot in Marathos. Dat is het eerste doel vandaag. De weg ernaar toe is prachtig, gaat door de bergen.  Vanaf de ingang begint een afdalende gang die naar 4 kamers leidt. De naam Doxa betekent glorie in het Grieks. Met behulp van de zaklamp app op de telefoon dalen we voorzichtig af. Het is niet groot maar mooi om te zien. Alleen jammer dat er zoveel stuk is, geen enkele controle en het is goed zichtbaar dat mensen overal op klimmen.

Doxa grotDoxa grotDoxa grot

In de buurt heb ik een wandel gebied gevonden dat is het 2e doel vandaag. Het is de bedoeling om een paar uur in de bergen te gaan wandelen, maar als we net op weg willen gaan begint het donker te worden. In de ochtend heeft de zon geschenen, voor de zekerheid de regenjassen mee.

Wandeling in de bergenWandeling in de bergenZomaar een mooie bloemZomaar een mooie bloem

Als we een tijdje gelopen hebben vertrouwen we het niet meer. Het wordt steeds donkerder en het gaat waaien.

Het ziet er dreigend uit

Met het noodweer van deze week in gedachte draaien we om. Dan maar met de auto een stukje de bergen in, we stappen op mooie plekken uit en genieten van het uitzicht. Het was weer een " a lunch with a view " vandaag.

Uitzicht over zeeDreigende luchtLunch met uitzicht

De archeologische site van Tylissos ligt vlak bij ons appartement. Tylissos was een Minoan stad aan de weg van Knossos naar het Minoan centrum van West-Kreta. De stad floreerde tussen 1450-1650.

Archeologische siteArcheologische site

Eenmaal terug  bij het appartement blijkt dat we best hadden kunnen wandelen. Het trekt weer helemaal open, de zon gaat weer schijnen en de lucht is blauw. Geen drup regen gevallen. Nou ja het wandelen komt nog wel. Liever te voorzichtig dan met noodweer in de bergen. We lopen nog een stukje in de omgeving en besluiten de dag met een lekkere koude witte wijn in de zon. Heerlijk!

We zitten nog een tijdje lekker op ons balkon met uitzicht op zee.  Het is fris maar met een warm vest aan goed te doen.

Temperatuur: 22 graden , bewolkt maar droog