Dag 10 zaterdag 16 maart Tucson en omgeving. Saguaro NP west

16 maart 2019 - Tucson, Arizona, Verenigde Staten

Vanmorgen voordat we gaan eerst naar de Walmart een muizeval kopen! In de camper van Alwie en Agnes zit een muis ( denken we ) de bagels zijn aangevreten. 4 muizevallen gekocht en afwachten. Eerst gaan we langs Gilbert Ray campground daar willen we morgen en overmorgen staan. Wij zijn daar al vaker geweest en weten niet meer zeker of je kunt reserveren. Niet dus, morgen op tijd daar zijn. In het Visitor Centre van het park vragen we info mbt de wandelingen. Er lopen heel wat trails die in moeilijkheidsgraad behoorlijk verschillen. De trails kunnen aan elkaar worden geknoopt zodat je zelf je wandeling samen kan stellen. We krijgen een kaart met alle routes erop en kiezen voor een  wandeling van +/- 4 mijl / 7 km met een hoogteverschil van 1000 ft / 300 meter. Een mooie wandeling, we zijn al met al toch 3,5 uur aan het lopen.

Wandeling in Saguaro NPFriedi is wel heel klein.....zo kun je goed zien hoe groot de cactus is ik ben maar een klein poppetje.....

De veelarmige saguaro-cactus is het symbool van de staat Arizona. Het is de grootste en een van de langzaamst groeiende van alle cactussoorten. Op een leeftijd van 50 jaar is de cactus nog maar 2 meter hoog. Als hij rond de 75 is, vertakt hij zich voor de eerste keer, hij kan wel 40 'armen' krijgen. De saguaro bereikt zijn volle lengte als hij ongeveer 150 jaar oud is. De cactus kan 15 meter hoog worden en een leeftijd van 200 jaar bereiken.De saguaro groeit voornamelijk is de Sonoran Desert, een van de warmste en droogste gebieden van Amerika. In de zomer  wordt het al gauw 40º Celcius, en in de meeste jaren valt er minder dan 30 cm neerslag. Soms is het maanden achtereen droog. De planten en dieren die hier leven, hebben zich aan deze omstandigheden aangepast. Volwassen planten wegen tot 8 ton, vooral omdat ze ontzettend veel water kunnen vasthouden. Het wortelstelsel van een saguaro spreidt zich in alle richtingen tot 30 meter uit, en ligt maar 5 centimeter onder de oppervlakte. Na een regenbui kan de cactus zoveel water opzuigen, dat hij er twee jaar op kan teren.

Saguaro NPSaguaro NPde wildflowers bloeien

Weer terug bij de camper de muizevallen inspecteren: niets! Tsjaa dan weten we het ook niet. De etenswaren gaan in de harde koffer en misschien zit er morgen een muis in de val.

Vandaag is het heerlijk weer, de zon schijnt volop en nu gaan we zelfs in de schaduw zitten omdat de zon te warm is. Eind van de middag een heerlijk glas koude witte wijn, het is vakantie😄😄

Overnachting: Snyder Hill BLM , kosten $ 0. Gereden 45 mijl / 72 km. Temperatuur min 10 max 24 zon