Dag 9 vrijdag 15 maart Tucson en omgeving. Asarco Mission Mine en Mission San Xavier del Bac

15 maart 2019 - Tucson, Arizona, Verenigde Staten

Het plan voor vandaag is de Mission Copper Mine en Mission San Xavier del Bac, dat ligt op een half uurtje rijden ten zuiden van Tucson. De eerste tour start om 09.30 uur, die willen we volgen dus op tijd weg. We laten 1 camper staan, rijden deze ongeveer in het midden van beide plaatsen zodat er niemand anders kan gaan staan. We laten altijd 1 camper achter als we weer terug gaan, het is onzin om dan achter elkaar aan te gaan rijden. De mijntour is leuk om te volgen, we gaan met een bus naar het complex, het is een open mijn waar koper wordt gewonnen.

Asarco Mission  Mine

Een goed zicht over de mijn, daarna naar de fabriek waar binnen een uitkijkpunt is. De gids vertelt veel en snel, alles gaat op tijd omdat de bus ook over het complex rijdt waar de mega grote kiepwagens rijden.

Asarco Mission  MineRuud is nauwelijks zichtbaar bij de grote band

En op tijd terug voor de volgende tour natuurlijk!

De oorspronkelijke Mission San Xavier del Bac werd gesticht in het jaar 1692, met de bouw van het bijbehorende kerkje werd 8 jaar later begonnen. In het jaar 1770 werd het door de Apache Indianen vernietigd. Dertien jaar later werd gestart met de bouw van het huidige kerkje, dicht bij de plek waar de oorspronkelijke Mission had gestaan.De missionarissen behoorden tot de katholieke orde Sociëteit van Jezus, beter bekend als de Jezuïten. Mission San Xavier del Bac wordt beschouwd als een van de belangrijkste gebouwen uit de Spaanse koloniale tijd in Amerika, in 1963 kreeg het daarom de status van National Historic Landmark.

Mission San Xavier del BacMission San Xavier del Bac

Begin van de middag nog een paar boodschappen en dan terug naar de campers, rest van de middag relax. Uurtje wandelen, lezen, een " beetje aanrommelen". Dat doen we deze vakantie meer dan voorgaande jaren. We hebben in het begin veel gereden maar hebben nu alle tijd, en dat is heerlijk. Zijn we niet zo gewend, in eerste instantie lijkt het zonde van de tijd om bij de camper te zijn, maar dat is natuurlijk onzin, het is vakantie. En aan ons dagelijkse uurtje wandelen komen we echt wel!

We hebben een rondje over het kampeergebied gemaakt. De mooiste plekken zijn , als je vanuit Tucson komt, doorrijden tot na de heuvel, stoplicht naar rechts en dan na 50 meter meteen rechts het zandpad op. Dit zijn schone plekken,aan de andere kant van de heuvel en aan de andere kant van de weg ligt meer rommel. Er staan zeker 80 campers maar er is genoeg ruimte.

Overnachting: Snyder Hill BLM , kosten $ 0. Gereden 48 mijl / 77 km. Temperatuur min 9 max 21 bewolkt

1. Herminet en Anja:
    16 maart 2019